Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik..
JOM JADI BAIK! :)

What others think about You is None of your business and You should'nt allow it to influence your self-concept.
Put Your Trust in Allah! :)

Aktiviti Menarik Sepanjang Hari~

Jom Buat sama-sama! ^_^


1. Baca Al-Quran 'At Least' 1 MUKA 1 HARI.. :)

2. Mathurat Pagi+Petang=2. Permulaan bagi yang tak biasa, 1 Hari 1 Kali (Pagi@Petang).

3. Solat Ber'jemaah'. Sekurang-kurangnya 2 kali sehari. Muslimin sila-silalah ke surau@masjid terdekat.

4. Solat Hajat+Witir. 2 Kali seminggu. Dapat buat setiap hari memang MANTOP! :)

5. Puasa Sunat 3 kali sebulan + Isnin & Khamis setiap minggu.

6. Baca buku ilmiah. 1 sebulan. ( kalau 'bukumuka' boleh buka hari-hari, kenapa tidak buku ilmiah kan?) :D

7. Qiamulaill . 1 kali seminggu. Tak boleh buat 1 kali 7 hari, buat 1 kali 1 hari. :D

8. Solat Dhuha. 'at least' 2 kali seminggu.

9. Solat istikharah. 1 kali seminggu (Hidup penuh dengan pilihan. Bukan bila bab Jodoh je) :D

10.Jom selawat! Perasa 'terbaik' untuk masakan. No MSG ^_^


Amalan yang sedikit tetapi berterusan adalah lebih baik daripada amalan yang banyak dan terputus.
Tapi, jangan sampai tak buat langsung! ^_^
Pesan mereka, jangan ditulis diari hidup di laman sesawang.
Kata saya ini bukan 'diari online'.
Saya tiada seni dalam mengarang cerita.
Apa yang saya lihat, apa yang saya dengar,
apa yang saya hadapi dan apa yang saya pelajari,
itulah yang saya tulis.
Pesan saya,lihatlah apa yang ingin disampaikan, jangan lihat siapa yang menyampaikan
kerana saya bukan siapa-siapa untuk dilihat.
Semoga usaha yang sedikit ini, mampu membawa kita lebih mengenal Sang Pemilik Hati
Sesungguhnya yang baik itu datang dari Allah
yang buruk itu datang dari diri saya sendiri dengan izin Allah S.W.T
Semoga Ilmu mengikatnya
~Melakar Memori Silam Buat Pedoman Diri~

Tuesday, 18 December 2012

MyLead Camp

::.. بسم الله الرحمن الرحيم ::..

اللهم صلى وسلم على محمد


Alhamdulillah
I am very very surprised I had been chosen to join this program
From thousands students at USIM, only 100 students had been chosen.
AND
Only (+/- 60 Allah gave chance to join this program )

Alhamdulillah.Alhamdulillah.Alhamdulillah.

Allah buka jalan.
Allah gerakkan hati.
Allah mudahkan urusan.

Frankly,
I really miss my ummi and abah. 
I miss my brother and my sister
I miss Algebra :)
I miss my cats :(
To my twin : Sorry because I can't meet you last weekend.
Thank you for your encouragement.





Ya,
Pengorbanan itu perlu demi mencari Ilmu
Pengorbanan itu perlu demi mendidik Hati
Pengorbanan itu perlu demi mencari Redha Sang Pemilik Hati

*Great experiences*

Lots of things I want to share here
But.
Final Exam is just around the corner.
May Allah Ease

Hatiku sayang, Syukuri nikmat dari Allah. Jauhi Riak! Astaghfirullah

# Who give us strength? ALLAH! (^_^)

Wallahua'lam 
Afiqah Msy 
Islamic Financial Mathematics 
Faculty of Quranic Scientist 
May Allah Bless :)


Link berkaitan :
MyLead Camp # 2
MyLead Camp # 3

Thursday, 13 December 2012

Wordless Wednesday

::.. بسم الله الرحمن الرحيم ::..



*Memorable day*

I'm very glad I could be a part of them :)

  Alhamdulillah.Alhamdulillah.Alhamdulillah.


Sometimes, 
I wonder why Allah put me here,
I wonder why others can but I can't.
I wonder why Allah test me with this way.
But,
I realize Allah does not burden me with more than I am able to bear
I'm pretty sure Allah wants me to be a better person
Stay Strong Afiqah Msy.
Allah is the BEST of the planners!

*Great experiences*
(Alhamdulillah)



May Allah bless
Maya Allah ease
May Allah watch over us
May Allah shows the way
May Allah gives us strength
May Allah embrace us with His Love

Miss her :)


#Thank you Umi,Abah,MyOnlyBrother,MyOnlyTwin,MyOnlyYoungerSister,Friends
Thank you for the encouragement.

Do not despair of the Mercy of Allah :)
Alhamdulillah 'Ala Kulli Hal.
Afiqah Msy

Friday, 30 November 2012

Ghaddul basar

::.. بسم الله الرحمن الرحيم ::..



"Katakanlah kepada lelaki-lelaki yang beriman agar mereka menjaga pandangannya.."
"Dan katakanlah kepada perempuan yang beriman, agar mereka menjaga pandangannya.."
(Surah An-Nur, ayat 30 & 31)

Nak tahu tak (erk,rasanya ramai yang dah tahu. tapi nak bagitahu juga), 
pandangan ni boleh bawa pengarah besar pada hati.
Antara 'habuan' yang boleh kita dapat kalau tak jaga pandangan ini ialah hati mula rasa tak sedap. Solat pun rasa macam di awan-awangan. Resah-gelisah memanjang.  Itu tak kena. Ini tak kena.
Pernah tak rasa?
Kalau pernah, lepas ni mohlah ramai-ramai kita 'check' hati kita.
Banyakkan istighfar. :)

'Jaga pandangan ni, kita mesti kena jalan tunduk ke lantai sepanjang masa ke?', tanya seorang pelajar.

Jaga pandangan ni, tak bermaksud kena tunduk memanjang sampai tak nampak tiang kat depan. Menjaga pandangan ni bermaksud kita menunduk atau mengalihkan pandangan kita daripada perkara yang tidak baik atau haram (cth:aurat) . Atau dalam bahasa mudahnya, mata tak liar.

Tapi, memang ada orang yang dia memang kena tunduk. Kalau dia tak tunduk, haaa mulalah nak pandang benda pelik-pelik.  
Jadi, terpulanglah masing-masing macam mana nak jaga pandangan. :)

Nah, cium tangan kaki saya. ^^
'Perempuan tu yang pakai baju U CAN SEE? Rezeki tu. Tengok je lah.'

Fuh. Soalan batu api yang sering mencetuskan perbalahan. 
Yang A kata B salah, gatal tak jaga mata!
Yang B kata A salah, murah sangat orang nak bagi tengok, kita tengok je lah.

Kita hidup kat bumi ni memang kena tolong-menolong.
Cuba bagitahu sikit, manusia mana tak perlukan pertolongan.
Bila kita meninggal pun, orang tolong kita angkat  masuk kubur.
Jadi, tolong menolonglah dalam hal kebaikan.

My dear Muslimat, please cover your aurah. Love your Hijab. 
So, Muslimin can lower their gaze. 
Oh Yeah,
Muslimat. Remember. We also need to lower our gaze! :)

Walau apa pun, Allah adalah sebaik-baik penolong.
Banyak-banyakkanlah berdoa pada Allah,  
semoga Allah tolong kita untuk jaga pandangan dan hati kita. :)

Dedah Aurat = DOSA
Lihat Aurat = DOSA.

Lihat Al-Quran = Pahala
Lihat wajah Ibu bapa = Pahala
Lihat kaabah = Pahala

*Pilihan di tangan kita. Tepuk Dada tanya Iman! :)


Sabda Nabi Muhammad S.A.W,
 'Jangan sampai pandangan yang satu mengikuti pandangan lainnya. Kamu hanya boleh pandangan yang pertama, pandangan seterusnya tidak dibenarkan.' (Riwayat Ahmad, Abu Daud dan Tirdmizi.)


Soalan Popular
'Habis ustaz. Kalau kita pandang lamaaaaaa tak kelip-kelip, sekali pandang je. Kira rezeki lah ye?'

(=_=) Tampaq kang! 

Jaga pandangan ni bukan dekat luar je, dekat facebook internet pun kena jaga. 
Sayang hati kan? Lower your gaze. :)

NotaKecil :  Maaf kalau terkasar bahasa. Sekadar perkongsian ringkas di celah-celah kesibukan kehidupan sebagai siswi. Menyibukkan diri itu memang seronok sebab kita takde masa nak buat perkara sia-sia. Tapi kadang-kadang timbul rasa khuatir di hati, takut-takut kesibukan menyebabkan diri semakin jauh dengan Sang Pemilik Hati. Rasulullah S.A.W taklifatnya lebih besar, sentiasa dekat dengan Allah. Kita pemimpin biasa-biasa sudah mahu lupa Allah. Malu je! Allah.Allah.Allah. Semoga terus disuntik kekuatan.

Sekian,
Santapan rohani untuk kita-kita.
Sesungguhnya pena yang menulis ini lebih dekat dari yang membaca.
Wallahua'lam
Afiqah Qurratuainii
Islamic Financial Mathematics
Segala puji bagi Allah atas segala-galanya
Moga Allah Redha :)

Wednesday, 14 November 2012

Saya Bahagia Dengan Pilihan Allah ^^

::.. بسم الله الرحمن الرحيم ::..

SRC 2012~Meet & Greet
8 Zulhijjah 1433
23.10.12

     'Malam ni ada SRC ke kak?', tanya saya kepada seorang senior yang sedang duduk bersandar berhampiran beg saya di surau. Dari tadi saya perhatikannya ke hulur ke hilir bersama poster. Jelas terpancar keletihan di wajahnya.

     'Aah.Datanglah ye.', balas 'sis' tersebut bersama sekuntum senyuman manis terukir di wajahnya. Niat di hati memang rasa nak pergi. Tapi..


     'Malam ni saya ada kelas sampai pukul 10.', balas saya. Tak banyak perkara yang kami bualkan.  Hanya sedikit taaruf. Santai dan ringkas. Tak boleh nak cakap lama-lama, subjek Mikro kesayangan saya sedang menanti. :)


     'Semoga terus diberikan kekuatan.' Saya akhiri perbualan kami dengan sedikit titipan kata-kata semangat. Semoga dapat menyuntik kekuatan buat ukhti yang sedang berjuang.



MEET & MAHABBAH


     Setelah hampir 2 jam berada di dewan kuliah, akhirnya berakhirlah kelas pada hari itu.Fuh. Kelas Hayya Nadrus Allughotul 'Arabiyah straight 2 jam di dewan kuliah yang sejuk tanpa ditemani sweater ditambahi pula pada waktu malam memang membuatkan diri hampir terduduk lesu. Siswi cilik yang biasanya banyak lontaran soalannya hampir tidak kedengaran suara di akhir waktu kelas. Minda dah tak mampu nak generate soalan. Allah.


      Saya mengambil nafas dahulu sebelum beredar. Memberi ruang kepada hati dan minda menghadamkan segala apa yang telah dipelajari tadi. Tangan laju mencapai Handphone melihat kalau-kalau ada pesanan ringkas atau missed call. Kebiasaannya akan ada missed call dari Abah. Abah memang suka 'menitipkan' missed call masa saya ada kelas arab :D


1 new message

Liana
9.02 p.m
'Salam. Awak. Saya ada kat DKP 3 sekarang sebab ada SRC Usim..hihi'

     Celik terus mata saya bila baca mesej tu. Badan yang terasa lesu tadi kembalis segar. Saya melihat jam di tangan. 9.45. Sempat lagi ni.


     'Afaaf, nak pergi SRC tak kat DKP? Budak pandan datang. Tapi dental 1st year je lah', tanya saya kepada seorang sahabat.


     'Sempat lagi ke?',tanya Afaaf.


     'InsyaAllah, sempat lagi. Biasanya program kat DKP habis pukul 10.30.'balas saya. Jawapan diberikan berdasarkan pengalaman bukan teori semata-mata. :D


     'Okay je.', balas Afaaf. Sahabat yang seorang ni memang rajin pergi program. Tak kisahlah dalam atau luar kampus. Semua dia join. Pelajarannya pun okay. Strategi pengurusan masa dipraktikkan di sini. MasyaAllah. Kena berguru ni ^^


    Tiba sahaja di DKP, saya terus call Liana. Liana meraikan kedatangan kami dengan wajah yang penuh ceria. Ya Allah, rindunya dengan wajah ceria itu. Liana, pelajar tahun 1 jurusan pergigian.  Sahabat saya dan Afaaf dari bangku sekolah. SUSAH nak tengok dia ni muram. Kalau dia muram, saya yang SUSAH hati. :)

   
     Liana bawa kami ke dalam dewan. Alhamdulillah, takdelah lambat sangat. Masa kami sampai, sebuah kumpulan nasyid sedang mempersembahkan lagu terakhir. Perasmian dan cabutan bertuah pun belum mula lagi dan yang PALING penting masih ada tempat duduk untuk kami. :) Siswa-siswi yang hadir tak ramai. Mungkin ramai ada kelas kot. Kami memilih kerusi yang agak belakang. Supaya kalau TERbising takdelah mengganggu majlis orang kan.

     'Okay tak duduk sini,?', tanya Liana. Alhamdulillah, tak nampak ke wajah saya penuh gembira ni. Duduk bumi Iqra' ni tak sampai 2 bulan dah TURUN 4 kg mestilah BAHAGIAkan? :D Lama tak mengusik sahabat yang seorang ini.




     Dari belakang saya memerhatikan sebaris siswi sedang duduk mendengar ucapan. Mereka lah teman-teman rapat ketika saya mula-mula melangkah ke alam universiti. Rasa macam dah lama tak bersua muka. Kali terakhir jumpa masa Majlis Penutupan Orientasi. Belum 2 bulan pun.


     Habis je program, masing-masing berjalan menuju ke pintu belakang dengan wajah lesu. Mana taknya. Setiap hari kelas penuh dari 8 pagi sampai 5 petang . 2 kali ganda jam kredit saya belum tentu dapat mengatasi jam kredit mereka. Ya Allah, semoga kami terus diberikan kekuatan. Saya melambaikan tangan ke arah mereka. Adalah seorang dua yang nampak.


'Afiqah!'


'Aini!'


Kedengaran suara teman-teman memanggil dari jauh.


      'Virus' merebak dengan begitu cepat. Semua sudah perasan kehadiran saya di situ. Kecoh sebentar. Wajah-wajah yang tadi lesu kini kembali ceria. Saya meluru ke arah mereka. Rasa ingin bersua muka, bertanya khabar dengan setiap orang daripada mereka. Tapi, apakah daya. Di waktu yang kritikal ini, tak semua saya dapat jumpa.  Kesempatan yang ada, saya ambil untuk 'meet & greet' mana yang saya sempat jumpa sampaikan saya tak perasan kami sudah block laluan keluar. Allah. Kelihatan beberapa pelajar menjengah-jengah melihat punca sekatan. Nasib baik takde budak medik sekali. Kalau tak lagi ramai saya nak 'meet & greet'! Fuh~ :D


     'Afiqah hot!',Afaaf mengusik. Alahai. Malunya. Siapalah saya tanpa mereka yang menghotkan keadaan dan siapalah kami tanpa Allah kerana Allah kami bertemu. Kan? Ya Allah, rindunya. Waktu itu perasaan saya bercampur baur. Terharu, sedih, gembira semua ada. Saya gembira sebab saya dapat bertemu dengan mereka. Saya sedih sebab saya tak dapat berjuang bersama-sama lagi dengan mereka dan saya terharu sebab saya tak sangka saya diraiikan sebegitu rupa.Meriah.

     'Macamana Dental ok tak? Susah tak?',  lontaran soalan 'nakal' dari saya. Hakikathya, mana ada istilah senang-lenang dalam menuntut Ilmu. Selamat berjuang sahabat. Medan Ilmu Medan Kita.


    Malam itu saya pulang bersama Afaaf dengan Car Key.  Tak sangka, kami sampai awal lagi dari bas. :)  Walaupun kami berjalan jauh merentasi bukit mengharungi kegelapan malam, wajah sentiasa tersenyum ceria. Benarlah. Apa yang ada di hati akan tergambar melalui raut wajah. Badan yang letih pun tak terasa penat. Bawa pengaruh betul hati ni! :)



BAHAGIAKAN HATIMU DENGAN PILIHAN ALLAH

   


     'Awak redha tak?', termenung seketika saya mendengar soalan Liana. Cabutan bertuah sedang berlangsung.  Background music HambaMu menambahkan sayu di hati.  Hanya Allah yang tahu hati saya. Allah. Siapalah saya untuk tidak redha dengan apa yang Allah dah tetapkan untuk saya. Siapalah saya untuk tidak suka dengan apa yang Allah nak bagi dekat saya dan yang paling penting SIAPALAH SAYA KALAU TIADA ALLAH DI SISI.   Astaghfirullah.


Biarlah saya jauh dengan rakan-rakan
Asalkan saya dekat dengan Allah

Biarlah saya tak dapat pilihan saya
Asalkan saya dapat pilihan terbaik dari Allah

Biarlah saya tak dapat apa yang saya nak
Asalkan redha Allah sentiasa mengiringi saya

Biarlah saya tak dapat apa yang saya kasih
Biarlah saya tak dapat apa yang saya sayang
Asalkan kasih dan sayang Allah sentiasa bersama saya
   
   


BUKAN SAJA-SAJA Allah meletakkan anda dalam BIDANG itu.
BUKAN SAJA-SAJA Allah mengurniakan anda KEPAKARAN itu.
BUKAN SAJA-SAJA Allah memasukkan KELEMAHAN itu.
Bukan SAJA-SAJA Allah memberikan UJIAN sebegitu.

Bukan SAJA-SAJA Allah membiarkan anda mengemudi dalam keadaan sebegitu.
MELAINKAN ALLAH tahu anda akan memberikan sesuatu dalam bidang itu.
MELAINKAN ALLAH tahu anda bakal membiakkan ilmu-ilmu itu.
MELAINKAN ALLAH akan temukan andan dengan insan-insan yang ikhlas membantu.
MELAINKAN ALLAH mahu menguatkanmu.
MELAINKAN ALLAH mahu anda tahu betapa tingginya kasih sayangNYA padamu,
Masihkah lagi tidak bersyukur? Astaghfirullah.
~CopyPaste~


Subhanallah. 

Lepas satu-satu Allah singkapkan hikmah di sebalik kejadian. Saya dipertemukan dengan insan-insan hebat yang ikhlas membantu. Hari-hari yang dilalui juga terasa lebih indah dengan anugerah kekuatan dan Kasih Sayang dari Sang Pemilik Hati.  Biarlah yang berlalu terus berlalu, yang masih ada ini menjadi harapan. Gunakan masa yang ada ini sebaiknya dengan bekal iman dan takwa kepada Allah. 

Mana mungkin saya tak bahagia dengan pilihan Allah sedangkan Allah membuatkan setiap detik hidup saya terasa bahagia dan bermakna. Carilah hikmah disebalik kejadian. Kemudian, barulah kita tahu, kenal dan erti betapa HEBATNYA CINTA ALLAH pada hambanya yag mendambakan RedhaNYA. SIAPALAH KITA TANPA ALLAH~
~Fila Sufia~

p/s:  Saya Bahagia dengan pilihan Allah!^^ Anda bagaimana? Salam Maal Hijrah.

Wallahua'lam
Cik Afiqah Msy
Islamic Financial Mathematics
Faculty of Quranic Scientist
Segala puji bagi Allah atas segala-galanya
Moga Allah Redha :)

Thursday, 1 November 2012

Berakhirnya Sebuah Penantian

::.. بسم الله الرحمن الرحيم ::..



Panggilan ini yang saya tunggu.

     Petang tu dalam perjalanan nak pergi koko, dapat satu panggilan dari Fakulti. Ada surat untuk saya katanya. Hati mula berteka-teki. Surat apa? Surat Jawapan ke? Good news or bad news? Ya Allah. Hanya Dia tahu debaran di hati pada waktu itu. Mesej Along. Along kata nak teman ambil sekali. Along memang soleh. 'Pelawaan' along saya tolak. Takpelah. Biarlah saya hadapinya seorang diri. 

     Keesokannya, lepas habis kelas saya terus ke pejabat fakulti bersama seorang sahabat. Sampai di fakulti, staf yang bertugas keluar rehat. Lihat jam, lepas ni ada kuliyyah. Jadi, kami terus ke Dewan Kuliyyah. Berakhirnya kuliyyah, saya mengambil keputusan untuk ke pejabat fakulti seorang diri. Waktu-waktu genting seperti ini, pergi sendirian lebih baik bagi saya. Dalam perjalanan, hati berteka-teki. Kalau 'good news' kenapa panggilan daripada fakulti? Kenapa bukan dari canselori?

     Sebelum ke pejabat fakulti, saya menuju ke surau dulu. Memohon pada Allah semoga diberi kekuatan walau apapun berita yang bakal saya terima. Walauapapun berita yang saya terima, SUJUD SYUKUR itu MESTI. Itu janji saya. Seusai menunaikan solat sunat, saya terus menuju ke pejabat fakulti. Ucapan terima kasih saya hadiahkan buat pengirim surat dan inilah yang Allah dah tetapkan..



"Dukacita dimaklumkan permohonan anda untuk melakukan pertukaran kos DITOLAK kerana tiada kekosongan dan ---sekian.sekian.sekian......"

Allah.
Allah.
Allah.

     Seperti yang dijanjikan. Sujud Syukur itu MESTI. 
  
      "Afiqah, Bersyukurlah Allah tidak membiarkan kamu menguruskan hidup kamu sesuka hati kamu. Bersyukurlah, Allah kisah kat kamu. Bersyukurlah, sesuatu yang lebih manis sedang menunggumu.InsyaAllah.Bersabarlah duhai hati"


“Tuhanmu tidak meninggalkanmu, dan tidak pula Dia membenci” Surah Ad-Dhuha ayat 3.

"Ya Allah, terasa berjujuran air mata saatku sujud kepadaMu."

     Menangis bukan tanda lemah. Biarkan tangisan hari ini mengubah hidup kita puluhan tahun akan datang ke arah yang lebih baik. Biarlah ia terus mengalir.

Allah.

Ya, inilah panggilan yang saya tunggu setelah 3 bulan menanti. 
Ya, inilah pilihan dari Allah setelah 3 tahun istikharah.
Ya, inilah jawapan yang menjawab teka-teki yang bermain di fikiran sejak dari tingkatan 3.
Ya, inilah yang TERBAIK dari Allah.

Alhamdulillah
Alhamdulillah
Alhamdulillah

~Ku serahkan takdir di tanganYA mengukir perjalanan~




Astaghfirullah.
Manusia.
Bila Allah tarik SATU nikmat.
Bila Allah datangkan SEDIKIT kesusahan.
Lupa BILLION-BILLION nikmat yang Allah pernah beri.
Dan bersyukurlah
Sekarang kau masih mengecapi nikmat yang paling berharga
Nikmat ISLAM dan IMAN.
Alhamdulillah 'ala kulli hal.

    Atau siapakah yang mengabulkan (doa) orang yang dalam kesulitan apabila ia berdoa kepada-Nya, dan yang menghilangkan kesusahan dan yang menjadikan kamu sebagai khalifah di bumi? Apakah ada tuhan lain selain Allah? Sedikit sekali kamu yang memperhatikannya.” 
Surah An-Naml ayat 62.

TERUSKAN BERDOA!

NotaKaki: Maaf Along. Terima Kasih sabar melayan beribu-ribu persoalan dari mereka. Nah, sekarang semua sudah terjawab. Terima kasih Umi, Abah, Sis, Kecik. Terima kasih sahabat. Terima Kasih sentiasa di sisi. Alhamdulillah.Alhamdulillah.Alhamdulillah. Lepas ni mesti rindu rutin turun naik canselori dan HEP :)


Majlis Penutupan Minggu Taaruf 2012


Wallahua'lam 
Cik Afiqah Qurratuainii 
Segala puji bagi Allah atas segala-galanya 
Moga Allah Redha :)

Friday, 26 October 2012

Kembali Menulis

::.. بسم الله الرحمن الرحيم ::..

Salam EidulAdha
Jumaat
26.10.12
10 Zulhijah 1433
Mid-Sem Break.

"Read to grow and write to share."



Alhamdulillah.
Saya dan anda
yang menulis dan membaca
Masih diberi nikmat untuk terus menghirup oksigen yang Allah 'sponsor'
Masih diberi kesempatan untuk menebus dosa-dosa lalu
Masih diberi peluang untuk terus memburu Mardhotillah.

Fuh.Fuh.Fuh
MasyaAllah.Bersawang blog. ^^
Hampir 2 bulan laptop ditinggalkan
Menemani Abah dan Adik di rumah
Dan dah berbulan-bulan tak post 'entry' baru.
Tulis-simpan-tulis-simpan-tulis-simpan.

Kadang-kadang tu, Ya Allah..
terasa beratnya jari-jemari ni nak menulis.
Kalau bab buka 'bukumuka', laju je! oopppsss..^^
Ada ketikanya, 'idea' melimpah ruah,
waktu pula tak mengizinkan ketika itu
bila sampai depan laptop, kering!
Kena ambil 'feel' dulu.
MasyaAllah.
Banyaknya dugaan nak berkongsi ilmu Allah.

Saya suka baca tulisan-tulisan di blog.
Dari blog adik-adik sekolah rendah sampailah ke blog mak-mak orang 
semua saya 'explore' (bukan stalk ye..)

Kalau dahulu semasa di tamhidi,
Setiap hari jumaat menapak ke pustaka bersama sahabat tercinta
Cari article baru untuk bekalan semingggu, 
lepas tu 'save' dulu dalam pendrive.
Balik rumah baru baca sebab tak de WiFi kat Kolej Kediaman.
Alhamdulillah,
sekarang dah ada Wifi.
Semua di hujung jari

Aktiviti menapak :D
Credit : TuanPunyaGambar

Tapi
Kadang-kadang rasa malas tu datang juga.
Pujuk hati, "Kata nak jadi Bidadari Syurga, Calon Bidadari Syurga Mesti Kuat!"
Kuatkan juga diri untuk membaca walaupun sedikit.
Biarlah sedikit, asalkan memberi kesan dalam mendidik hati mengenal Allah.

Melihat ramai ustaz dan ustazah yang saya kagumi
menggalakkan anak-anak mereka mebaca, ber'blog' dan menulis sejak kecil.
Saya jadi MALU.
Adik-adik yang masih bersekolah rendah 
berlumba-lumba membaca, menulis dan menyebarkan ilmu.
Kenapa saya yang katanya sudah bergelar MahaSiswi masih bermalas-malasan untuk membaca dan menulis?
(Buek malu je Cik Kak oi!)
Astaghfirullah.

Semoga Allah memberi kekuatan untuk terus menulis.
Biarlah sedikit dan ringkas
Asalkan padat dan berkesan! :)


Ayuhlah para Mujahid, ayuhlah para Mujahidah
Kita tinggalkan Zaman Fitnah
Agar tertegak KALIMAH ALLAH
Agar terbangun Dunia Baru Islam



Ya Allah, 
ikhlaskanlah hati kami dalam menuntut ilmuMu
ikhlaskanlah hati kami dalam melakukan amal ibadah kepadaMu
ikhlaskanlah hati kami dalam mencari RedhaMu

Kurangkan Zon Selesa
PENGORBANAN itu perlu
Demi REDHA ALLAH
Salam EidulAdha

Nota:Hari Jumaat ni, Jom Baca Surah Al-Kahfi! :)

Wallahua'lam
Cik Afiqah Qurratuainii
Segala puji bagi Allah atas segala-galanya
Moga Allah Redha :)

Monday, 30 July 2012

Menanti dan terus menanti

::.. بسم الله الرحمن الرحيم ::..



Malam ni dah masuk 11 Ramadhan 1433. 
Maka berakhirlah fasa pertama bulan ramadhan. Fasa Rahmah.
Alhamdulillah masih diberi kesempatan untuk memasuki fasa ke-2 Ramadhan. Fasa Keampunan.

"Telah datang kepada kamu bulan Ramadhan. Awalnya adalah Rahmah, pertengahannya adalah Keampunan dan akhirnya adalah Pembebasan Hari Akhirat'
(Maksud Hadith)

Baru-baru ini, saya menerima satu dua panggilan.
Unexpected!Serious.
Dari seseorang yang saya hormat
Seseorang yang jauh umurnya dari saya.
Seseorang yang telah memotivasikan saya untuk terus kejar impian saya.
Yang pentingnya, 
He inspires me a lot eventhough we never talk and He never know me before.


Sejak tu kehidupan saya berubah '15 darjah'.
Dari seseorang yang tak pernah kisah letak phone kat mana kalau pulang ke rumah,
Saya berubah menjadi seseorang yang SANGAT-SANGAT kisah dan PRIHATIN terhadap handphone saya.
Setiap panggilan yang masuk, mendebarkan hati.
Fenomena ini melanda satu rumah.
Semua orang PRIHATIN dengan handphone saya.
"Siapa telefon?"~Soalan wajib kalau dengar ringtone.:)
Saya hampir trauma mendengar ringtone tersebut walaupun dekat handphone orang lain.

Saya Gembira Mereka Gembira

Ramadhan Kareem.
Seminggu dua ini saya banyak terima berita gembira.
Kegembiraan sahabat, kegembiraan saya juga. Alhamdulillah

Dua tiga orang rakan-rakan dari Tamhdidi Pergigian dan Tamhidi Sains dapat tawaran ke bidang  perubatan untuk degree nanti.
Saya tersangat gembira bila baca mesej ini:
"Saya dapat medic.Awak orang pertama saya bagitahu.Semoga Allah tunjukkan yang terbaik.Harap sangat-sangat dapat sama-sama lagi."
Terima kasih tahan kerenah saya :D
Tahu tak, Saya tersangat Gembira+Terharu. Allahuakbar^^

Ada rakan-rakan yang score 4 flat
Ada yang dahulu pointer 3.3 dapat buat 'lonjakan sarjana' sampai 3.9
Ada yang dahulunya keputusan SPM biasa-biasa, menjadi pelajar terbaik mengalahkan yang straight A's.
Saya belajar banyak dari mereka.
JANGAN pernah 'berkenalan' dengan putus asa.
Setelah berusaha, TAWAKAL 'ALALLAH.
Banyakkan berdoa.

Mahu ke sini lagi.Biiznillah~


Bulan 9 nanti
InsyaAllah ada sahabat-sahabat yang bakal terbang 
Menuntut ilmu di bumi anbiya'.
Meneruskan perjuangan sebagai khalifah.
Belajar molek-molek :)

Saya mahu terbang bersama mereka. Bolehkan??

Erti Tawakal

Bila saya dapat keputusan yang tak memuaskan hati saya
Saya lebih suka berkongsi pada insan yang lebih rendah keputusannya dari saya 
Kenapa??
Supaya saya belajar erti syukur.

Bila keputusan saya mencapai sasaran
Saya suka dengar cerita mereka yang lebih cemerlang
Supaya saya tak rasa bajet bagus sangat.
Supaya tak riak.
Ummi selalu pesan kalau dapat keputusan bagus, JANGAN sombong!

Kadang-kadang kita rasa, usaha kita dah cukup.
Tak perlu nak doa banyak sangat.
Confirm flying colours~

Allah ajar saya
Banyakkkan berdoa 
Jangan Sombong dengan Allah.
Rugi!

Berdoalah kepada Ku, nescaya akan Ku perkenankan bagimu, sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah Ku akan masuk neraka jahannam dalam keadaan hina dina!
(SUrah Al-Mukmin ayat 60)

Allah ajar saya
Setiap kali kita berusaha dan berdoa, kita perlu TAWAKAL.
TAWAKAL--> kita serah segala urusan kita pada Allah
Mungkin Allah perkenankan, mungkin tidak.
Confident is okay But DON'T OVERCONFIDENT~

Adakalanya kita tertanya-tanya
Kenapa Allah datangkan ujian yang membuatkan kita terduduk hiba
Lain kita sangka, lain yang kita dapat.
Kenapa kita, bukan orang lain. Jiran atas rumah ke?

Ingat hati,
Allah tak datangkan sesuatu ujian itu melainkan kita mampu menghadapinya.
Allah created us. Of course He knows the BEST for us right?

"..But it is possible that you dislike a thing which is good for you, and that you love a thing which is bad for you. But Allah knows, and you know not."
(Al-Baqarah:216)

Alhamdulillah Allah kisah kat kita.
Sebab dengan ujian itulah
Kita LEBIH banyak berdoa pada Allah
Kita LEBIH minta sungguh-sungguh pada Allah
Kita LEBIH banyak mengadu pada Allah
Kita jadi LEBIH DEKAT DENGAN ALLAH
Jangan pernah malu menangis untuk ALLAH

Terima Kasih Ummi
Terima Kasih Ummi
Terima Kasih Ummi
Terima Kasih Abah
Terima Kasih Along
Terima Kasih Akak
Terima Kasih Kecik
Terima kasih sahabat
Terima Kasih sebab ada sewaktu AfiqahMsy dilanda 'hujan'.:)

Hari ini saya telah 'bergayut' sehinggak kehabisan kredit.Akhirnya^^
Terima kasih atas mutiara kata:
"InsyaAllah, ada rezeki pasti dapat. Apa yang kita dapat ni, semuanya dari Allah dan sesuatu takkan berlaku tanpa izinnya. Innama amruhu idza aroda syai an anyaquula lahu kun fayakun. Tenangkan fikiran dan bersedialah terima natijah penantian. InsyaAllah khabar gembira menanti. Bulan Ramadhan, Bulan Mulia, Bulan Kemuliaan. Banyakkan berdoa."

Menanti dan Terus Menanti.

Saya bila sukakan sesuatu.
Saya akan ambil tahu hampir semua benda yang berkaitan dengan apa yang saya suka.
Mereka kata saya macam orang bercinta :)
Bila Saya tak dapat sesuatu yang saya suka
Hidup saya serba tak kena.
Mereka kata saya macam orang putus cinta :)
Hakikatnya ini bukan percintaan dengan manusia
Ini percintaan dengan gedung Ilmu :)

Saya masih ingat pesan senior : "Mereka yang dapat ke sana, Allah yang pilih."
Adakah saya terpilih?
Wallahu'alam

Kenapa beliau boleh call saya??
InsyaAllah, bila tiba masanya saya akan coretkan. :)
Saya masih menantikan panggilan seterusnya.
Mungkin ada. 
'Kesetiaan' saya teruji.
Doakan ^^

NotaHati:Terima kasih membaca entry yang agak panjang.May Allah bless.

Kalau boleh semua nak 'Grad' dari Universiti Ramadhan dengan Ijazah Taqwa Kelas Pertama. Persoalannyan apakah kita telah berjaya memperolehi rahmahNYA sepanjang 10 hari pertama Ramadhan? Teruskan Berjihad :)


Wallahua'lam
Yang menulis,
Insan yang belajar dari cerita hidup orang lain dan diri sendiri
Cik Afiqah Qurratuainii
Housesister
Segala puji bagi Allah atas segala-galanya
Moga Allah Redha :)

Tuesday, 10 July 2012

[Cerita Abah] - Tell the truth

::.. بسم الله الرحمن الرحيم ::..

     Semenjak masuk Semester 2, saya jarang-jarang balik ke 'kampung'. Ada lah juga, tapi tak sekerap ketika di Semester 1. Petang itu Abah bercerita, 

Abah : Hari tu ada orang telefon Abah.

Admin : Sape Abah?

Abah : Dia kata dia orang bank.

Admin : Dia nak apa?

Abah : Dia tanya, Abah kerja ke tak.

Admin : Abah cakap apa?

Abah : Abah cakaplah Abah tak kerja. Dia terus letak telefon.

Saya  tersengih. Faham mesej yang ingin disampaikan

Admin : Lah.. Kenapa Abah cakap Abah tak kerja? (buat-buat tanya)


Abah : Masa dia telefon tu hari Ahad. Hari Ahadkan cuti
           Abah cakaplah Abah tak kerja. Terus dia letak telefon!

Admin : Pandai Abah pusing ayat! *Gelak guling-guling*

'Kesian' kat orang tu terkena dengan Abah. Orang tu yang kononnya mengaku Pegawai Bank faham maksud tak kerja --> menganggur (jobless) dan Abah faham maksud tak kerja --> cuti! Hakikatnya, saya tahu Abah faham maksud 'pegawai bank' tersebut dan Abah memang suka + sengaja buat-buat tak faham. Abah oh Abah :D

     Sejak dua menjak ni timbul kembali kes penipuan yang dilakukan sekumpulan makhluk yang mengaku pegawai bank. Hati-hati ya :) Allah Maha Mengetahui


Saya bawakan satu cerita

     Pada suatu hari, ada seorang anak muda ingin ke Baghdad untuk menuntut ilmu. Disebabkan rumahnya agak jauh dari Baghdad, ibunya telah memberinya 40 dinar sebagai bekalan pergi dan balik. Sebelum bertolak ke Baghdad ibunya berpesan agar sentiasa cakap benar dan jujur dalam semua perkara.

     Dalam perjalanan ke Baghdad anak muda tersebut menumpang segerombolan kafilah kerana perkara itu biasa bagi orang yang ingin berjalan jauh, patah lagi umurnya yang masih muda. Telah ditakdirkan Allah, keitka dalam perjalanan ke Baghdad mereka diserang sekumpulan perompak. Anak muda tersebut ditangkap dan dijadikan orang tawanan.

     Semasa dibawa pergi seorang perompak bertanya, "apakah yang engkau bawa wahai budak?". Dengan tegas anak muda itu menjawab, "Saya cuma ada 40 Dinar, Tuan". Mendengar kata-kata anak muda itu, pereompak tersebut pergi meninggalkannya kerana sangka dirinya dipermain-mainkan. Kemudian datang lagi seorang perompak bertanya hal yang sama. Anak muda itu memberi jawapan sama seperti jawapan yang diberikannya kepada kawan si perompak itu tadi.

     Sebaik sahaja mendengar jawapan anak muda itgu, perompak itu membawanya berjumpa Si Ketua Perompak. Si Ketua pun bertanya soalan persis soalan yang diajukan oleh pengikut-pengikutnya dan anak muda itu sekali lagi menjawab dengan tegas tanpa sedikit pun mengubah jawapannya.

     Si Ketua Perompak yang dihujani ribuan tanda soal soal bertanya, " Hai budak, kenapa engkau berani sekali berkata benar sedangkan engkau membawa wang."

     Anak muda itu menjawab,

"Tuan, sejak kecil ibu saya ajar saya supaya selalu cakap benar. Hingga sebelum berangkat ke Baghdad ibu saya berpesan supaya jangan berbohong. Saya tidak sampai hati hendak mengkhianati nasihat dan pesanannya. Apalah sangat nilai 40 Dinar ini tuan, bagi seorang yang mahu menuntut ilmu kerana Allah"

     Mendengar jawapan itu, Si Ketua Perompak lantas menangis seraya berkata,

"Alangkah mulianya budi pekertimu wahai budak dan alangkah beruntungnya ibu yang melahirkanmu. Masih keci begini sudah takut berbuat dosa sedangkan aku pula tanpa segan silu berbuat jahat dan mengkhianati janji dan amanah Allah. Demi Allah S.W.T mulai hari ini aku bersumpah akan bertaubat dan kembali ke jalan yang suci dan benar."

    Kemudian, Si Ketua Perompak mengarahkan pengikut-pengikutnya memulangkan harta rampasan kafilah tadi. Setelah itu anak muda dan kafilah meneruskan perjalanan. Anak muda itu mengucapkan syukur ke hadrat Allah kerana bukan sahaja dirinya terlindung dari segala musibah bahkan sekalian perompak telah bertaubat pula berkat dari dirinya.

Notapelekat : Subhanallah, hebatkan dakwah si kecil itu. Siapakah anak muda itu?? Anak muda yang jujur lagi soleh itu ialah Sheikh Abdul Kadir Jailani. Seawal usia itu Sheikh Abdul Kadir Jailani sudah berjaya mengetuk pintu hati manusia dengan keindahan akhlaknya. Bagaimana pula kita?? :) 

Siapakah ibu Sheikh Abdul Kadir Jailani? InsyaAllah ada sambungannya. (^_^)

'Ya Allah, peliharalah kami dari gangguan syaitan yang direjam'

Wallahua'lam
Cik Afiqah Qurratuainii
Housesister
Segala puji bagi Allah atas segala-galanya
Jom Jadi Baik! :)

Monday, 18 June 2012

Segmen : Mari Berhijab Part 2

::.. بسم الله الرحمن الرحيم ::..

Jom Berhijab! 
Yang terpelihara itu indah~


Nama : Srikandi Abu Bakar

Warna : Kelabu (macam doodle kat header)

(^_^)

Nak doodle kat atas??

1. Buat entry bertajuk Segmen : Mari Berhijab Part 2 dan tempek banner atas tue

SYARAT-SYARAT PENYERTAAN
|
|
V
1. Buat entry bertajuk Segmen : Mari Berhijab Part 2 dan tempek banner atas tue

2. Tengok website ---> http://bit.ly/M269pq dan video http://bit.ly/M6jfz6

3. Berikan nama dan  1 warna yang korang nak. (code warna pown boleh)

4. Kalau belum follow blog nie, sila lah follow. Tiada paksaan.

5. Ajak kawan blogger yang lain untuk join segmen nie secepat mungkin.

6. Mesti lihat page nie. WAJIB! --> TEKAN SINI

7. Dah siap? Tinggalkan link entry tue di ruangan komen nie.

8. Tempoh : Anytime apit akan tutup. :-)

NotaHati # 3~Malu

::.. بسم الله الرحمن الرحيم ::..

Rasa macam nak letak muka dalam air
Malu!~ (=_=)

"Malu dan Iman keduanya sejajar bersama, ketika salah satu dari keduanya diangkat maka yang lainnya akan terangkat sama"
 (Hadith riwayat Hakim & Ibnu Umar)

Si comel menggelakkan. Kurang asam~ 

Kadang-kadang kita malu dan takut kalau orang lain tahu kita buat salah.
Tapi TAK PERNAH rasa malu dan takut pada ALLAH sedangkan kita memang tahu ALLAH itu Maha Mengetahui~

Bersyukur, masih ada rasa malu dan takut orang tahu salah kita. Itu tanda hati masih berfungsi! :)

Akhir kata, hati-hati menjaga hati.

Ya Allah, malunya HambaMu ini padaMu~

NotaKecil :  Biaq pi la orang len nak kata apa~

Wallahua'lam
Cik Afiqah Qurratuainii
Housesister
Segala puji bagi Allah atas segala-galanya
Jom Jadi Baik! :)

Friday, 15 June 2012

Puisi buat teman~

::.. بسم الله الرحمن الرحيم ::..

Di saat diriku
ketandusan kata-kata
kau datang menjelma membawa cahaya.

Engkau memberi sinar
untuk ku teruskan
kehidupan yang penuh dugaan cabaran

Kasihmu mekar di hati
tarbiyah di bumi ini
dengan keindahan pekerti 
seindah pelangi


Indahnya ukhuwah
tanpa terpalit rasa
sifat mazmumah antara kita
kerdipan cahaya
akanku kenang jasa
kenangan bersama antara kita.

di saat diriku..


Menggodak lappy, tiba-tiba teringat lagu ni.
Masih simpan lagi lagu ni + 'pergelutan' yang berlaku.
Nak nyanyi pun sempat lagi bertelagah! ^_^
Syukran sahabat KISAS-USIM yang sanggup berkumpul sebab nak 'record' suara. :)

Cik Afiqah Qurratuainii
Housesister
Segala puji bagi Allah atas segala-galanya
Jom Jadi Baik! :)

Menjadi Tetamu Allah (part 1)

::.. بسم الله الرحمن الرحيم ::..

 Kata ustaz, siapa tiada niat untuk pergi, dia takkan dapat pergi.


'Teacher, doakan saya dapat pergi Mekah macam teacher.'

     Saya ingat lagi 'permintaan' saya pada cikgu saya yang bakal menunaikan Ibadah Haji pada waktu itu. Di saat kami bertungkus-lumus melakukan persiapan untuk menhadapi SPM yang hanya tinggal beberapa minggu, guru kami ini dijemput menjadi tetamu Allah. Kata ustaz, siapa tiada niat untuk pergi, dia takkan dapat pergi. Saya pasang niat untuk pergi.

     Di samping meminta didoakan kejayaan dalam SPM, saya mengambil kesempatan yang ada agar cikgu mendoakan saya dijemput juga menjadi tetamu Allah. Saya akui, kadang-kadang terasa cemburu di hati melihat insan yang sampai ke sana hampir setiap tahun. Mungkin belum rezeki saya pada waktu itu. Sabar. Itulah cara terbaik dalam mendidik hati pada waktu itu.

    Selepas menghadapi SPM, saya mengikuti PLKN selama 2 bulan setengah. Alhamdulillah, doa saya dimakbulkan. Sekembalinya saya dari PLKN, Ummi membawa khabar gembira. Terus persiapan dibuat. Daripada membuat passport sampailah ke medical check-up diselesaikan secepat mungkin. Excited! Firts time kot. Ummi & Abah pun dah 10 tahun tak sampai sana. Terakhir-Ibadah Haji 2001. 

Teringat perbualan dengan doktor.

Doktor : Pergi bulan berapa?

Admin : Bulan 6.

Doktor : Owh.Lama lagi. (Ketika itu baru bulan 4)

     Lumrah, kalau nak lakukan ibadah ni memang banyak dugaanya. Tarikh umrah bertembung dengan --> 1.6.2011 Pendaftaran Pelajar Tamhidi USIM. Bukan kami tidak merancang. Kami menyangka semua pelajar IPTA diselaraskan mendaftar pada bulan 9. Rupa-rupanya hanya untuk pelajar 'degree'. Jadi, apa nak buat? Takkan nak batalkan tiket. Jadi teruskanlah perancangan yang telah dibuat.

     Dua pucuk surat dikirim ke pihak IPTA. Satu ke UIA, satu ke USIM. Kenapa dua? UIA is for my twin and USIM is for me. Surat meminta kebenaran penangguhan asasi. Apa yang berlaku kalau surat penangguhan ditolak? Backup Plan. Seandainya pihak UIA & USIM menolak, my twin akan mendaftar ke KISAS untuk panggilan ke-2 dan saya akan terima tawaran MARA untuk buat A-Level ke luar negara. Tawakal 'alallah. Semoga dipermudahkan urusan.

     Alhamdulillah. Pihak UIA memberi kebenaran penangguhan dan diminta mendaftar bersama-sama pelajar 2nd intake pada 18.6.2011. Kami tidak menerima maklum balas dari USIM. Seandainya memang tak dibenarkan, saya akan teruskan plan B. Tidak mahu susahkan hati ummi & abah. Lagipun memang sedang lakukan istikharah pada waktu itu.

     
     Kami membuat keputusan menghantar surat sekali lagi. Kali ini by hand. Alhamdulillah, dipermudahkan urusan. Kebenaran penangguhan diterima dan diminta mendaftar pada 13.6.2011. 2 minggu lambat. Ok lah. Tak tertinggal banyak pun. Ada kuliah yang tak mula lagi. Pihak pendaftaran bagitahu : awak adalah pelajar 1st intake yang terakhir mendaftar. Wah, Junior! :)

InsyaAllah bersambung --> Part 2

     Pesan ustaz : 'Kalau kita sabar dengan dugaan penat dan sakit yang Allah bagi sepanjang perjalanan menjadi tetamu Allah, InsyaAllah allah akan ampunkan dosa sepanjang perjalanan menziarahi rumah Allah.'

Yang merindui,
Cik Afiqah Qurratuainii
Housesister
Segala puji bagi Allah atas segala-galanya
Jom Jadi Baik! :)

Wednesday, 13 June 2012

Nak Jadi Hafiz~

::.. بسم الله الرحمن الرحيم ::..

Tidaklah lahir seorang bayi melainkan lahirnya dia itu di atas fitrah. Maka kedua ibu bapanyalah yang menjadikan anak itu Yahudi, Nasrani atau Majusi
 (Hadith riwayat al-Bukhari dan Muslim dengan lafaz al-Bukhari)


Tertarik melihat video ini.
Kakak yang suruh tengok.
Kami memang suka 'kongsi-kongsi video'
Comelkan Muhammad Abu Bakar Al Amin ni :)

Selalu 'replay' video ni banyak kali.
Inspired me a lot. :D


MasyaAllah.
Hebat kamu adik. 
Kecil-kecil sudah tahu istilah 'Hafiz'
May Allah ease

Jom sama-sama jadi anak soleh! :)
InsyaAllah bahagia dunia akhirat.


رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامً
“Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami pasangan hidup dan keturunan yang menjadi penyejuk mata (penyenang hati), dan jadikanlah kami ketua bagi orang-orang yang bertaqwa.” (Al-Furqan:74)


Ini pun adik Muhammad. Muhammad Al-Hafiz


Bila jumpa insan-insan yang hebat akhlaknya, saya sering tertanya-tanya.
Siapalah ibu bapa mereka.
Doktor, ustaz, pensyarah atau ulama'?

Ibu bapa Yahudi berjaya meyahudikan anak-anak mereka

Ibu bapa Nasrani berjaya menasranikan anak-anak mereka

Ibu bapa Majusi berjaya memajusikan anak-anak mereka

Ibu bapa muslim bagaimana?

Jom baca sini--> saifulislam

Rasulullah S.A.W adalah 'role model' yang Terbaik. Kenapa perlu cari yang lain?

NotaKecil : Saya rasa bonda adik ni mesti tau 'selok-belok' software komputer. (^_^)

Cik Afiqah Qurratuainii
Housesister
Segala puji bagi Allah atas segala-galanya
Jom Jadi Baik! :)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...