Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik..
JOM JADI BAIK! :)

What others think about You is None of your business and You should'nt allow it to influence your self-concept.
Put Your Trust in Allah! :)

Aktiviti Menarik Sepanjang Hari~

Jom Buat sama-sama! ^_^


1. Baca Al-Quran 'At Least' 1 MUKA 1 HARI.. :)

2. Mathurat Pagi+Petang=2. Permulaan bagi yang tak biasa, 1 Hari 1 Kali (Pagi@Petang).

3. Solat Ber'jemaah'. Sekurang-kurangnya 2 kali sehari. Muslimin sila-silalah ke surau@masjid terdekat.

4. Solat Hajat+Witir. 2 Kali seminggu. Dapat buat setiap hari memang MANTOP! :)

5. Puasa Sunat 3 kali sebulan + Isnin & Khamis setiap minggu.

6. Baca buku ilmiah. 1 sebulan. ( kalau 'bukumuka' boleh buka hari-hari, kenapa tidak buku ilmiah kan?) :D

7. Qiamulaill . 1 kali seminggu. Tak boleh buat 1 kali 7 hari, buat 1 kali 1 hari. :D

8. Solat Dhuha. 'at least' 2 kali seminggu.

9. Solat istikharah. 1 kali seminggu (Hidup penuh dengan pilihan. Bukan bila bab Jodoh je) :D

10.Jom selawat! Perasa 'terbaik' untuk masakan. No MSG ^_^


Amalan yang sedikit tetapi berterusan adalah lebih baik daripada amalan yang banyak dan terputus.
Tapi, jangan sampai tak buat langsung! ^_^
Pesan mereka, jangan ditulis diari hidup di laman sesawang.
Kata saya ini bukan 'diari online'.
Saya tiada seni dalam mengarang cerita.
Apa yang saya lihat, apa yang saya dengar,
apa yang saya hadapi dan apa yang saya pelajari,
itulah yang saya tulis.
Pesan saya,lihatlah apa yang ingin disampaikan, jangan lihat siapa yang menyampaikan
kerana saya bukan siapa-siapa untuk dilihat.
Semoga usaha yang sedikit ini, mampu membawa kita lebih mengenal Sang Pemilik Hati
Sesungguhnya yang baik itu datang dari Allah
yang buruk itu datang dari diri saya sendiri dengan izin Allah S.W.T
Semoga Ilmu mengikatnya
~Melakar Memori Silam Buat Pedoman Diri~

Wednesday, 9 May 2012

E14

::.. بسم الله الرحمن الرحيم ::..

When we enjoy our life, InsyaAllah everything will be okay!


     Musim cuti ni, laju jer tetikus ni gerak menjelajah ke Facebook kawan-kawan. Banyak foto-foto terbaru telah 'diupload'. Gambar bersama kawan-kawan di IPT. Terasa agak janggal tengok mereka berpakaian warna-warni. Meriah! Timbul rasa pelik. Mana baju berwarna biru, coklat dan putih yang mewarnai hari-hari sebagai seorang pelajar ? Mana uniform silat, PBSM, Puteri Islam?

     Saya hanya tersenyum sendiri.Menggelakkan diri sendiri. =_=  Apa punya soalan! Kita bukan dekat sekolah lagi~

     Terasa sangat pantas masa berlalu. Macam baru semalam baru tamat orientasi FORM 1! Teringat perbualan dengan kawan-kawan masa Form 1.

Cik Afiqah Msy: Jom pergi library. Tak pernah sampai library lagi.

Sahabat: Tak pe. Kita baru je habis orientasi. Kita ada lagi 5 TAHUN kat sini.

     Sekejap je 5 tahun tu berlalu. Kemudian menempuh kehidupan sebagai pelajar Tamhidi. Tak sangka berjaya menghabiskan Tamhidi yang penuh dengan suka, duka, esak dan tangisan.(Teruk sangat ke Tamhidi? ^_^)

     Mula-mula ditempatkan di E14, saya tersenyum. Ketika di Mahallah Safiyyah UIA, saya juga ditempatkan di E14. Agak sedih terpisah dengan kawan-kawan yang majoritinya di Block D. Allah Maha Mengetahui.  Saya dikurniakan sahabat-sahabat sekufu yang sekepala dengan saya. Dahlah rumah tingkat bawah. TERBAIK!

     Kami banyak 'ragam'. Student Medic yang tak suka haiwan 'comel', ScienceTech yang dah macam kembar, Dentist yang terkenal dengan 'Killernya' dan Student Account yang sentiasa kelihatan 'cool' masa nak exam.

     Sahabat-sahabat E14. Sekejap je kan Tamhidi ni. Dulu selalu kita tanya, "bila lah tamhidi ni nak habis?" Buat Yan, Nisa', Fadhilah, Sarah, Yus, Tear dan Syikin. Terima kasih jadi sahabat yang baik untuk saya, yang kadang-kadang macam ada 'suis tak pasang'.Ingatlah, kita kat dunia ni sementara. Kuatkanlah diri dalam meneruskan hidup sebagai hamba Allah di atas muka bumi ini walaupun banyak dugaan datang silih-berganti sebab dugaan-dugaan itulah menjadikan hidup kita lebih manis dan indah.

     Dear friend, Remember. When we enjoy our life, InsyaAllah everything will be okay! Just follow the flow that Allah decide for us. He create us, certainly He knows us very well. I hope our friendship will last forever till Jannah. InsyaAllah :)


Seandainya saya jatuh, hulurkanlah tangamu. Seandainya saya bengkok, luruskanlah

HujungPena:  Jom solat sama-sama!Nanti Fadhilah jadi Imamah Subuh, Tear Zohor, Yan Asar, Sarah Maghrib, Yus Isya', Syikin baca doa, Nisa' bagi Tazkirah. Saya nak iqamah.:)


Cik Afiqah Qurratuainii
Housesiter
Segala puji bagi Allah atas segala-galanya
Jom Jadi Baik! :)

3 comments:

  1. amboi.. best punya cop. iqamah ye?
    nisa nak azan lah. haha.

    sahabat selamanya.
    doakan kebersamaan kita di pandan dik, insyaAllah :)

    ReplyDelete
  2. alalala...sdey plak tetibe..terkenang mse lalu~
    ceh!! mcm lme sgt je berlalu...hehehe...
    haiwan 'comel' apekah yg dimaksudkn tu dik?? hahahaha...

    ReplyDelete

Digalakkan supaya anda meletakkan 'nickname' semasa anda menghantar cadangan @ nasihat membina kepada saya :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...