Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik..
JOM JADI BAIK! :)

What others think about You is None of your business and You should'nt allow it to influence your self-concept.
Put Your Trust in Allah! :)

Aktiviti Menarik Sepanjang Hari~

Jom Buat sama-sama! ^_^


1. Baca Al-Quran 'At Least' 1 MUKA 1 HARI.. :)

2. Mathurat Pagi+Petang=2. Permulaan bagi yang tak biasa, 1 Hari 1 Kali (Pagi@Petang).

3. Solat Ber'jemaah'. Sekurang-kurangnya 2 kali sehari. Muslimin sila-silalah ke surau@masjid terdekat.

4. Solat Hajat+Witir. 2 Kali seminggu. Dapat buat setiap hari memang MANTOP! :)

5. Puasa Sunat 3 kali sebulan + Isnin & Khamis setiap minggu.

6. Baca buku ilmiah. 1 sebulan. ( kalau 'bukumuka' boleh buka hari-hari, kenapa tidak buku ilmiah kan?) :D

7. Qiamulaill . 1 kali seminggu. Tak boleh buat 1 kali 7 hari, buat 1 kali 1 hari. :D

8. Solat Dhuha. 'at least' 2 kali seminggu.

9. Solat istikharah. 1 kali seminggu (Hidup penuh dengan pilihan. Bukan bila bab Jodoh je) :D

10.Jom selawat! Perasa 'terbaik' untuk masakan. No MSG ^_^


Amalan yang sedikit tetapi berterusan adalah lebih baik daripada amalan yang banyak dan terputus.
Tapi, jangan sampai tak buat langsung! ^_^
Pesan mereka, jangan ditulis diari hidup di laman sesawang.
Kata saya ini bukan 'diari online'.
Saya tiada seni dalam mengarang cerita.
Apa yang saya lihat, apa yang saya dengar,
apa yang saya hadapi dan apa yang saya pelajari,
itulah yang saya tulis.
Pesan saya,lihatlah apa yang ingin disampaikan, jangan lihat siapa yang menyampaikan
kerana saya bukan siapa-siapa untuk dilihat.
Semoga usaha yang sedikit ini, mampu membawa kita lebih mengenal Sang Pemilik Hati
Sesungguhnya yang baik itu datang dari Allah
yang buruk itu datang dari diri saya sendiri dengan izin Allah S.W.T
Semoga Ilmu mengikatnya
~Melakar Memori Silam Buat Pedoman Diri~

Friday, 8 June 2012

Bang, rumah depan tu dah dua kali tukar perabot~

::.. بسم الله الرحمن الرحيم ::..

Joyah : Budak tu peliklah. Kadang-kadang dia pakai tudung labuh. Kadang-kadang pakai tudung kecik.
Minah : Dekat kuliah aku pun ada dua tiga orang macam tu. Peliklah.

Wife : Bang, rumah depan tu dah dua kali tukar perabot. Banyak duit diorang bang.
Husband : Alah, hutang je tu.

Peah : Eee. You all. Tengok ni. Artis ni dah bercerai. 
Gayah : Muka cantik. Macam mana boleh cerai-berai. Pelik Aku! Ni mesti dia ****

Seringkali kita lihat situasi-situasi begini dalam TV.
Dan setiap kali munculnya babak-babak 'annoying'  di kaca TV,
Umi akan kata,'Tukar cerita lain.' :D

Kenapalah nak dengki dekat Si Artis? Sebab dia cantik kita tak cantik?!?!

Kenapalah nak dengki dekat Jiran tu? Mungkin dia baru dapat Durian Runtuh.Husnuzhon.

Kenapalah nak dengki kat Si Tudung Labuh? Mungkin dia baru nak belajar bertudung labuh. Mungkin tudung labuhnya ada sehelai dua.Kalau asyik pakai yang sama tak, orang kata tak basuh pula. Manusia~(=_=)


Pekakkan Telinga Anda

Teringat ketika di PLKN, ada seorang wirawati ni 'bisik' dekat kawan dia dengan nada LOUDSPEAKER,

"Kau tengok ustazah kat depan tu, macam mana dia boleh pakai baju macam tu(baju kawad). Tudung masuk kat dalam. Nampak bentuk badan. Aku tak pe. Aku tak sekolah agama."

Boleh bayangkan tak, bisik tapi LOUDSPEAKER.

Ketika itu jugalah saya terfikir, memang betul-betul wujud ea spesies manusia macam ni kat atas muka bumi Allah ni. Ingat kat dalam TV je.

Kesian kat 'ustazah' tu. Teruji kesabarannya. Apa boleh buat. Pekakkan sahaja telinga. Nanti dia penat, dia berhentilah.:)


Saya bawakan satu kisah,

Hasad Dengki


Anas bin Malik rodhiyallahu anhu berkata:

Ketika kami sedang duduk bersama-sama Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam, tiba-tiba beliau berkata : Sebentar lagi akan muncul seorang lelaki penghuni syurga. Tidak lama kemudian, muncul seorang lelaki Ansar. Janggutnya kelihatan basah oleh air wudhu'. Tangan kirinya menjinjing sandal. Esok harinya Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam mengucapkan kalimah yang sama sehingga hari ketiga.

Kerana ingin tahu, akhirnya Abdullah bin Amr mengikut lelaki Ansar tersebut. Dia bermalam di rumah lelaki Ansar selama tiga malam. Dia ingin mengetahui apa yang dikerjakannya sehinggakan Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam memberinya jaminan syurga.

Selepas tiga hari, Abdullah bin Amr tidak mendapati amalan istimewa yang dikerjakan lelaki Ansar tersebut. Disebabkan hairan bercampur rasa ingin tahu, Abdullah bin Amr memberanikan diri bertanya pada lelaki Ansar tersebut.

Aku sudah memperhatikan amalanmu, aku ingin menirunya akan tetap bagiku tidak ada yang istimewa darimu. Sebenarnya apa yang membuat  Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam menjamin engkau masuk ke syurga?

Lelaki Ansar itu menjawab :

"Aku orang biasa seperti yang engkau lihat. Cuma aku TIDAK PERNAH punya rasa hasad dengki kepada seorangpun atas kebaikan yang Allah berikan padanya"

Subhanallah. Baikkan Allah! :)

Lepas ni, kita kena usaha jaga hati. Setiap kali terdetik rasa dengki, cepat-cepatlah beristighfar ya. ^_^

Manusia kadang-kadang timbul rasa hasad dengki sebab dia cemburu + takut orang lain ambil rezeki dia. Allah. Rezeki tu kalau Allah dah tuliskan untuk kita, InsyaAllah kita akan dapat. Makanan yang dah ditelan pun boleh terkeluar kalau bukan hak kita. Rezeki Allah ada di mana-mana. Yakin dengan Allah. Banyakkanlah menyebut Ya Razzaq, Ya Razzaq, Ya Razzaq. ^^

NotaTambahan 
Satu hari ni, saya sekeluarga makan kat luar. Ada 2 orang wanita sedang bergossip berbual tentang Majlis Perkahwinan Seorang Penyanyi yang baru berlangsung dan saya TERdengar perbualan mereka.

"Si Fulan yang baru kahwin tu bagi ****** kat Mak dia.", cerita Si A kepada Si B sambil membelek surat khabar. "Mesti Si Fulan ...", sambung cerita Si A kepada Si B sambil menambah spekulasi sendiri.

Saya cakap dekat Ummi, "Ummi, diorang cerita pasal jiran kita."

  (=_=)

Sesungguhnya bergossip(nama glamour) a.k.a mengumpat tu tidak memberi manfaat pun kepada kita. Sekalipun manusia tak dengar, Allah Maha Mendengar.Henti-hentikanlah ya. :)

Ya Allah, ingatkanlah kami jika kami terlupa, tegurlah kami, jika kami tersalah.


Ya Allah, lindungilah kami daripada perasaan iri hati dan hasad dengki terhadap orang-orang yang beriman.


Notakecil : CloroxHati~
Cik Afiqah Qurratuainii
Housesister
Segala puji bagi Allah atas segala-galanya
Jom Jadi Baik! :)

0 coretan:

Post a Comment

Digalakkan supaya anda meletakkan 'nickname' semasa anda menghantar cadangan @ nasihat membina kepada saya :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...