Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik..
JOM JADI BAIK! :)

What others think about You is None of your business and You should'nt allow it to influence your self-concept.
Put Your Trust in Allah! :)

Aktiviti Menarik Sepanjang Hari~

Jom Buat sama-sama! ^_^


1. Baca Al-Quran 'At Least' 1 MUKA 1 HARI.. :)

2. Mathurat Pagi+Petang=2. Permulaan bagi yang tak biasa, 1 Hari 1 Kali (Pagi@Petang).

3. Solat Ber'jemaah'. Sekurang-kurangnya 2 kali sehari. Muslimin sila-silalah ke surau@masjid terdekat.

4. Solat Hajat+Witir. 2 Kali seminggu. Dapat buat setiap hari memang MANTOP! :)

5. Puasa Sunat 3 kali sebulan + Isnin & Khamis setiap minggu.

6. Baca buku ilmiah. 1 sebulan. ( kalau 'bukumuka' boleh buka hari-hari, kenapa tidak buku ilmiah kan?) :D

7. Qiamulaill . 1 kali seminggu. Tak boleh buat 1 kali 7 hari, buat 1 kali 1 hari. :D

8. Solat Dhuha. 'at least' 2 kali seminggu.

9. Solat istikharah. 1 kali seminggu (Hidup penuh dengan pilihan. Bukan bila bab Jodoh je) :D

10.Jom selawat! Perasa 'terbaik' untuk masakan. No MSG ^_^


Amalan yang sedikit tetapi berterusan adalah lebih baik daripada amalan yang banyak dan terputus.
Tapi, jangan sampai tak buat langsung! ^_^
Pesan mereka, jangan ditulis diari hidup di laman sesawang.
Kata saya ini bukan 'diari online'.
Saya tiada seni dalam mengarang cerita.
Apa yang saya lihat, apa yang saya dengar,
apa yang saya hadapi dan apa yang saya pelajari,
itulah yang saya tulis.
Pesan saya,lihatlah apa yang ingin disampaikan, jangan lihat siapa yang menyampaikan
kerana saya bukan siapa-siapa untuk dilihat.
Semoga usaha yang sedikit ini, mampu membawa kita lebih mengenal Sang Pemilik Hati
Sesungguhnya yang baik itu datang dari Allah
yang buruk itu datang dari diri saya sendiri dengan izin Allah S.W.T
Semoga Ilmu mengikatnya
~Melakar Memori Silam Buat Pedoman Diri~

Friday, 15 June 2012

Menjadi Tetamu Allah (part 1)

::.. بسم الله الرحمن الرحيم ::..

 Kata ustaz, siapa tiada niat untuk pergi, dia takkan dapat pergi.


'Teacher, doakan saya dapat pergi Mekah macam teacher.'

     Saya ingat lagi 'permintaan' saya pada cikgu saya yang bakal menunaikan Ibadah Haji pada waktu itu. Di saat kami bertungkus-lumus melakukan persiapan untuk menhadapi SPM yang hanya tinggal beberapa minggu, guru kami ini dijemput menjadi tetamu Allah. Kata ustaz, siapa tiada niat untuk pergi, dia takkan dapat pergi. Saya pasang niat untuk pergi.

     Di samping meminta didoakan kejayaan dalam SPM, saya mengambil kesempatan yang ada agar cikgu mendoakan saya dijemput juga menjadi tetamu Allah. Saya akui, kadang-kadang terasa cemburu di hati melihat insan yang sampai ke sana hampir setiap tahun. Mungkin belum rezeki saya pada waktu itu. Sabar. Itulah cara terbaik dalam mendidik hati pada waktu itu.

    Selepas menghadapi SPM, saya mengikuti PLKN selama 2 bulan setengah. Alhamdulillah, doa saya dimakbulkan. Sekembalinya saya dari PLKN, Ummi membawa khabar gembira. Terus persiapan dibuat. Daripada membuat passport sampailah ke medical check-up diselesaikan secepat mungkin. Excited! Firts time kot. Ummi & Abah pun dah 10 tahun tak sampai sana. Terakhir-Ibadah Haji 2001. 

Teringat perbualan dengan doktor.

Doktor : Pergi bulan berapa?

Admin : Bulan 6.

Doktor : Owh.Lama lagi. (Ketika itu baru bulan 4)

     Lumrah, kalau nak lakukan ibadah ni memang banyak dugaanya. Tarikh umrah bertembung dengan --> 1.6.2011 Pendaftaran Pelajar Tamhidi USIM. Bukan kami tidak merancang. Kami menyangka semua pelajar IPTA diselaraskan mendaftar pada bulan 9. Rupa-rupanya hanya untuk pelajar 'degree'. Jadi, apa nak buat? Takkan nak batalkan tiket. Jadi teruskanlah perancangan yang telah dibuat.

     Dua pucuk surat dikirim ke pihak IPTA. Satu ke UIA, satu ke USIM. Kenapa dua? UIA is for my twin and USIM is for me. Surat meminta kebenaran penangguhan asasi. Apa yang berlaku kalau surat penangguhan ditolak? Backup Plan. Seandainya pihak UIA & USIM menolak, my twin akan mendaftar ke KISAS untuk panggilan ke-2 dan saya akan terima tawaran MARA untuk buat A-Level ke luar negara. Tawakal 'alallah. Semoga dipermudahkan urusan.

     Alhamdulillah. Pihak UIA memberi kebenaran penangguhan dan diminta mendaftar bersama-sama pelajar 2nd intake pada 18.6.2011. Kami tidak menerima maklum balas dari USIM. Seandainya memang tak dibenarkan, saya akan teruskan plan B. Tidak mahu susahkan hati ummi & abah. Lagipun memang sedang lakukan istikharah pada waktu itu.

     
     Kami membuat keputusan menghantar surat sekali lagi. Kali ini by hand. Alhamdulillah, dipermudahkan urusan. Kebenaran penangguhan diterima dan diminta mendaftar pada 13.6.2011. 2 minggu lambat. Ok lah. Tak tertinggal banyak pun. Ada kuliah yang tak mula lagi. Pihak pendaftaran bagitahu : awak adalah pelajar 1st intake yang terakhir mendaftar. Wah, Junior! :)

InsyaAllah bersambung --> Part 2

     Pesan ustaz : 'Kalau kita sabar dengan dugaan penat dan sakit yang Allah bagi sepanjang perjalanan menjadi tetamu Allah, InsyaAllah allah akan ampunkan dosa sepanjang perjalanan menziarahi rumah Allah.'

Yang merindui,
Cik Afiqah Qurratuainii
Housesister
Segala puji bagi Allah atas segala-galanya
Jom Jadi Baik! :)

0 coretan:

Post a Comment

Digalakkan supaya anda meletakkan 'nickname' semasa anda menghantar cadangan @ nasihat membina kepada saya :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...