Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik..
JOM JADI BAIK! :)

What others think about You is None of your business and You should'nt allow it to influence your self-concept.
Put Your Trust in Allah! :)

Aktiviti Menarik Sepanjang Hari~

Jom Buat sama-sama! ^_^


1. Baca Al-Quran 'At Least' 1 MUKA 1 HARI.. :)

2. Mathurat Pagi+Petang=2. Permulaan bagi yang tak biasa, 1 Hari 1 Kali (Pagi@Petang).

3. Solat Ber'jemaah'. Sekurang-kurangnya 2 kali sehari. Muslimin sila-silalah ke surau@masjid terdekat.

4. Solat Hajat+Witir. 2 Kali seminggu. Dapat buat setiap hari memang MANTOP! :)

5. Puasa Sunat 3 kali sebulan + Isnin & Khamis setiap minggu.

6. Baca buku ilmiah. 1 sebulan. ( kalau 'bukumuka' boleh buka hari-hari, kenapa tidak buku ilmiah kan?) :D

7. Qiamulaill . 1 kali seminggu. Tak boleh buat 1 kali 7 hari, buat 1 kali 1 hari. :D

8. Solat Dhuha. 'at least' 2 kali seminggu.

9. Solat istikharah. 1 kali seminggu (Hidup penuh dengan pilihan. Bukan bila bab Jodoh je) :D

10.Jom selawat! Perasa 'terbaik' untuk masakan. No MSG ^_^


Amalan yang sedikit tetapi berterusan adalah lebih baik daripada amalan yang banyak dan terputus.
Tapi, jangan sampai tak buat langsung! ^_^
Pesan mereka, jangan ditulis diari hidup di laman sesawang.
Kata saya ini bukan 'diari online'.
Saya tiada seni dalam mengarang cerita.
Apa yang saya lihat, apa yang saya dengar,
apa yang saya hadapi dan apa yang saya pelajari,
itulah yang saya tulis.
Pesan saya,lihatlah apa yang ingin disampaikan, jangan lihat siapa yang menyampaikan
kerana saya bukan siapa-siapa untuk dilihat.
Semoga usaha yang sedikit ini, mampu membawa kita lebih mengenal Sang Pemilik Hati
Sesungguhnya yang baik itu datang dari Allah
yang buruk itu datang dari diri saya sendiri dengan izin Allah S.W.T
Semoga Ilmu mengikatnya
~Melakar Memori Silam Buat Pedoman Diri~

Tuesday, 23 April 2013

Ini Kalilah!


 بسم الله الرحمن الرحيم

اللهم صلى وسلم على محمد

"Ada pelajar, masa mula-mula masuk universiti, dia semangat. Motivasi tinggi. Bila dah dihambat dengan kesibukan sebagai seorang pelajar. Semangat dia pudar. Down. Rasa macam hilang sesuatu. Kenapa? Muhasabah balik. Dahulu, kita ada banyak masa dengan Allah. Kita ada waktu nak call ibu ayah. Bila kita sibuk, kita lupa nak call ibu ayah. Macam mana kita boleh jauh dengan Allah sedangkan Allah yang memberi kita suntikan kekuatan. Macam mana kita boleh lupakan ibu ayah kita sedangkan merekalah yang menjadi sumber motivasi kita. "

Semalam telefon abah dan ummi. 
Suka sangat telefon Umi Abah.
Sebab merekalah antara sumber motivasi saya.
Kalau boleh setiap hari nak telefon. 
Dapat dengar suara kejap pun, jadilah.
Kadang-kadang tu sampai dah tak tahu nak cakap apa.
Ayat sama je.
"Umi  kat mana tu?"
"Abah pergi surau ke?"
"Oyeng(kucing) buat apa?"
Rasanya umi dengan abah dan hafal pun ayat ni .
Kadang-kadang tu kalau saya rasa penat sangat, semua orang saya telefon.
Umi, Abah, Along, akak, adik. Walaupun mereka duduk satu rumah.

Tapi, semalam..
Anak Ummi Abah yang seorang ni ada jugalah points nak cakap.
'Abah, ikah ada mentor mentee lepas ni.'
'Umi, minggu ni ikah ada test calculus
'Minggu ni ada banyak benda sangat.'
'Satu hari ada 2,3 test.'
'Setiap malam ada training.'
'Takutlah, semua orang hebat-hebat.'
'bla..bla..bla..'
#Sesi luahan perasaan#
Perempuan ni, bila dia buat sesi 'sharing moment', tak bermakna dia inginkan solusi.
Bagi dia, cukuplah ada tempat untuk dia bercerita.
Tu pun dah boleh kurangkan bebanan yang dia ada.
Dan bercerita kat Allah, itulah yang terbaik. :)

Kata senior, minggu-minggu penggal ke-2 sem ni adalah minggu-minggu kritikal.
Apatah lagi bila dekat nak final exam.
Dan saya mula merasai 'kritikal' itu.
Assigment itu, program ini.
Kadang-kadang, rasa macam tak cukup waktu.
(Tapi masih tak boleh lawan kesibukan adik saya yang nak ambil PMR. Batch terakhir katanya. Bittaufiq wannajah Aini Nadhirah Msy. Belajarlah untuk agama Allah. Kalau matlamat kita Allah, inshaaAllah kita takkan mengeluh sebab kebaikan semua Allah yang beri) ^^

Muhasabah balik.
Rasulullah S.A.W punya tanggungjawab dan amanah lagi besar.
Utusan Allah S.A.W, bukan sekadar pemimpin sebuah negara, bahkan pemimpin dunia.
Masih ada masa untuk Allah.
Kita manusia biasa-biasa ni, apalah sangat.
Manusia biasa-biasa nak jadi luar biasa, memang perlukan pengorbanan.

Pesan Abah : InshaaAllah, ikah boleh buat dengan cemerlang. Banyakkan berdoa. :')

Bila mana kita tak putus asa, kita masih ada harapan.

Credit goes to Oyeng


'Kalau kita tak sibukkan diri dengan agama Allah, Allah akan sibukkan kita dengan benda lain. Berdoalah semoga kesibukan kita ini, kerana agama Allah' :')

'You just need to break the ice. Take your time.'

#InshaaAllah, malam ni ada training. Mohon doa. Ummat kebanggaan Rasulullah S.A.W kena kuat. Allahuakbar! Ini Kalilah!  اللهم صلى وسلم على محمد

Wallahua'lam
Aini Afiqah Msy
Fakulti Tepi Highway
Segala puji bagi Allah atas segala-galanya
Moga Allah Redha :)

0 coretan:

Post a Comment

Digalakkan supaya anda meletakkan 'nickname' semasa anda menghantar cadangan @ nasihat membina kepada saya :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...