Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik..
JOM JADI BAIK! :)

What others think about You is None of your business and You should'nt allow it to influence your self-concept.
Put Your Trust in Allah! :)

Aktiviti Menarik Sepanjang Hari~

Jom Buat sama-sama! ^_^


1. Baca Al-Quran 'At Least' 1 MUKA 1 HARI.. :)

2. Mathurat Pagi+Petang=2. Permulaan bagi yang tak biasa, 1 Hari 1 Kali (Pagi@Petang).

3. Solat Ber'jemaah'. Sekurang-kurangnya 2 kali sehari. Muslimin sila-silalah ke surau@masjid terdekat.

4. Solat Hajat+Witir. 2 Kali seminggu. Dapat buat setiap hari memang MANTOP! :)

5. Puasa Sunat 3 kali sebulan + Isnin & Khamis setiap minggu.

6. Baca buku ilmiah. 1 sebulan. ( kalau 'bukumuka' boleh buka hari-hari, kenapa tidak buku ilmiah kan?) :D

7. Qiamulaill . 1 kali seminggu. Tak boleh buat 1 kali 7 hari, buat 1 kali 1 hari. :D

8. Solat Dhuha. 'at least' 2 kali seminggu.

9. Solat istikharah. 1 kali seminggu (Hidup penuh dengan pilihan. Bukan bila bab Jodoh je) :D

10.Jom selawat! Perasa 'terbaik' untuk masakan. No MSG ^_^


Amalan yang sedikit tetapi berterusan adalah lebih baik daripada amalan yang banyak dan terputus.
Tapi, jangan sampai tak buat langsung! ^_^
Pesan mereka, jangan ditulis diari hidup di laman sesawang.
Kata saya ini bukan 'diari online'.
Saya tiada seni dalam mengarang cerita.
Apa yang saya lihat, apa yang saya dengar,
apa yang saya hadapi dan apa yang saya pelajari,
itulah yang saya tulis.
Pesan saya,lihatlah apa yang ingin disampaikan, jangan lihat siapa yang menyampaikan
kerana saya bukan siapa-siapa untuk dilihat.
Semoga usaha yang sedikit ini, mampu membawa kita lebih mengenal Sang Pemilik Hati
Sesungguhnya yang baik itu datang dari Allah
yang buruk itu datang dari diri saya sendiri dengan izin Allah S.W.T
Semoga Ilmu mengikatnya
~Melakar Memori Silam Buat Pedoman Diri~

Saturday, 29 June 2013

Bicara Hati ~ Perjalanan Tahun 1

::.. بسم الله الرحمن الرحيم ::..

 اللهم صلى وسلم على محمد

Meskipun sudah bergelar siswi Universiti ketika berada di Tamhidi lagi,
jelas terasa perbezaannya kehidupan sebagai pelajar tamhidi (asasi) dan pelajar degree.

Jam kredit Tamhidi sampai 22 jam, degree setakat ni cuma 17 jam(sem 1) dan 15 jam(sem2)
Takde lab macam masa tamhidi.
Final pun 4 paper je (bagi yang tak ambil subjek tambahan)
U see??
Jadual  kami di Kampus Nilai tak padat mana pun..

Tapi..bagi saya

Kesibukannya agak terasa berbanding ketika saya di Tamhidi.

Mana taknya..

Tamhidi takde kelas malam,
Degree mula ada kelas malam.
Tamhidi pergi program ja,
Degree mula belajar handle program.
Tamhidi takde turun pergi meeting.
Degree sebelum exam, masa exam, lepas exam ada meeting.
Tamhidi saya baru nak kenal 'cakna' ummah,
Degree saya belajar 'cakna' ummah. :')

Junior saya tanya, "kak, macam mana kehidupan pelajar degree?"

Saya taklah terlalu arif hendak berbicara mengenai kehidupan pelajar degree sebab baru setahun jagung. Tapi, pendapat saya cuma boleh dua kemungkinan je.

Pertama, kalau kamu banyak join program, ikut persatuan. Kamu akan rasa kesibukannya. InshaaAllah, masa ni tak sempat nak buat benda-benda lagho sebab Allah dah sibukkan kita dengan benda lain. Tapi, kena bijak dalam  mengurus masa. :)

Kedua, kalau hanya hidup dengan buku dan kuliah, tak cakna masyarakat langsung. Memang kita akan terasa banyak masa kosong. Mula muncul istilah 'boring' dalam kamus hidup. Akhirnya, bila tak belajar isi masa dengan perkara bermanfaat untuk ummah, balik bilik tidur! Asrama pun dekat.

Air yang bertakung tidak mengalir akan di rosakkan oleh statiknya itu, pemuda yang banyak masa lapang (tidak dinamik) akan di bunuh oleh masa lapangnya itu.

(Pepatah Arab)

Banyak saya belajar sepanjang Tahun 1 ini.
Bila terkenang balik masa mula-mula masuk tahun 1, nak menangis pun ada.
Terharu. Bersyukur.
Sebab baiknya Allah letakkan saya di sini.
Walaupun bukan itu yang saya pinta, tapi saya yakin
Allah sedang menyediakan jalan yang terbaik untuk saya.

Dalam saya sibuk merancang, saya tahu 
Allah juga merancang
dan Dialah sebaik-baik perancang.

Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedangkan kamu tidak mengetahui.” 
(Al-Baqarah: 216)

Allah tak pernah mengecewakan :')

Musim Exam dapat mesej dari sahabat-sahabat :

"Mengapa kita ditemukan dan akhirnya kita dipisahkan? Mungkinkah Allah mahu menguji kejujuran dan keimanan kita dalam hubungan persahabatan ini? "

"Tak tau kenapa nak jumpa sangat.. Rindu nak diskusi ilmiah bersamamu lagi"

"Menjadi solehah itu perlukan ilmu. Sebarkan ilmu. Jumpa di syurga firdausi. Cita-citaku.InshaaAllah"

Buat sahabat-sahabatku yang dirindui,
Alhamdulillah, yang menulis ni baik-baik saja di sini
biarpun kita jauh di mata, InshaaAllah kita dekat di hati.
Terima kasih kerana sering menghantar surat-surat cinta buat peringatan bersama.
Mohon doa ya. Saya mahu berjaya bersama-sama kalian.
Mahu berpimpin tangan ke syurga Allah.
Semoga kita dapat berkumpul di telaga kauthar
di saat baginda Rasulullah Sollallahu 'Alaiha wasallam memberikan syafaatnya. 

"Bayu sampaikan berita, daku kini ceria aman dan bahagia"




Ustaz tanya, bahagia tu macam mana?

Kata saya bahagia itu bilamana kita jauh dari murka Allah dan kita dekat dengan Redha Allah 
meskipun banyak rintangan dan dugaan yang perlu dihadapi demi meraih Cinta Sang Pencipta, 
itulah kebahagiaan yang sebenar.

Jadi, bahagia tak?

Tepuk dada, tanya Iman 

:")

Banyakkan Muhasabah

# Adakah kehidupan kita ini sekadar bila kita gembira kita ketawa, bila kita susah kita menangis?

#Adakah kita berjaya menemui didikan dan hikmah pada setiap perkara yang berlaku dalam hidup kita?

# Semoga Allah masih kurniakan Taufiq dan Hidayah untuk terus memperjuangkan agama Allah selagi mana jantung mampu berfungsi.

# Alang-alang dah mulakan dengan tangisan, mahu akhiri dengan tangisan juga.
   Tangisan sujud syukur kemenangan! Semoga Allah permudahkan. Ameen..

# Kejap je kan setahun?


Wallahua'lam
Aini Afiqah Msy
Segala puji bagi Allah atas segala-galanya
Moga Allah Redha :)

0 coretan:

Post a Comment

Digalakkan supaya anda meletakkan 'nickname' semasa anda menghantar cadangan @ nasihat membina kepada saya :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...