Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik..
JOM JADI BAIK! :)

What others think about You is None of your business and You should'nt allow it to influence your self-concept.
Put Your Trust in Allah! :)

Aktiviti Menarik Sepanjang Hari~

Jom Buat sama-sama! ^_^


1. Baca Al-Quran 'At Least' 1 MUKA 1 HARI.. :)

2. Mathurat Pagi+Petang=2. Permulaan bagi yang tak biasa, 1 Hari 1 Kali (Pagi@Petang).

3. Solat Ber'jemaah'. Sekurang-kurangnya 2 kali sehari. Muslimin sila-silalah ke surau@masjid terdekat.

4. Solat Hajat+Witir. 2 Kali seminggu. Dapat buat setiap hari memang MANTOP! :)

5. Puasa Sunat 3 kali sebulan + Isnin & Khamis setiap minggu.

6. Baca buku ilmiah. 1 sebulan. ( kalau 'bukumuka' boleh buka hari-hari, kenapa tidak buku ilmiah kan?) :D

7. Qiamulaill . 1 kali seminggu. Tak boleh buat 1 kali 7 hari, buat 1 kali 1 hari. :D

8. Solat Dhuha. 'at least' 2 kali seminggu.

9. Solat istikharah. 1 kali seminggu (Hidup penuh dengan pilihan. Bukan bila bab Jodoh je) :D

10.Jom selawat! Perasa 'terbaik' untuk masakan. No MSG ^_^


Amalan yang sedikit tetapi berterusan adalah lebih baik daripada amalan yang banyak dan terputus.
Tapi, jangan sampai tak buat langsung! ^_^
Pesan mereka, jangan ditulis diari hidup di laman sesawang.
Kata saya ini bukan 'diari online'.
Saya tiada seni dalam mengarang cerita.
Apa yang saya lihat, apa yang saya dengar,
apa yang saya hadapi dan apa yang saya pelajari,
itulah yang saya tulis.
Pesan saya,lihatlah apa yang ingin disampaikan, jangan lihat siapa yang menyampaikan
kerana saya bukan siapa-siapa untuk dilihat.
Semoga usaha yang sedikit ini, mampu membawa kita lebih mengenal Sang Pemilik Hati
Sesungguhnya yang baik itu datang dari Allah
yang buruk itu datang dari diri saya sendiri dengan izin Allah S.W.T
Semoga Ilmu mengikatnya
~Melakar Memori Silam Buat Pedoman Diri~

Monday, 17 June 2013

Rindu


::.. بسم الله الرحمن الرحيم ..::

  اللهم صلى وسلم على محمد

Ehem2. 
Final Exam tak habis lagi. 
Kawan-kawan sekuliah ada lagi satu paper, saya ada lagi 2 paper.
Semangat sangat nak ambil subjek tambahan. :)

Final exam kali ni tak sama macam final exam dulu-dulu.
Mana taknya, study week kali ini pun tak macam study week dulu-dulu.

Study week kali ini bukan sekadar menghadap buku tebal Ekonomi
Study week kali ini bukan sekadar membuat contengan Kalkulus
Study week kali ini diserikan Tarbiyah dari Allah.
Study week kali ini..
Study Week 'subset' Tarbiyah Week :)

Kalau Study week dulu-dulu, bawa buku baca dekat surau kolej kediaman.
Study week kali ini, Allah bagi 'special' sikit.
Study week kali ini dikelilingi saudara-saudara seIslam pelbagai bangsa
Study week kali ini di......
Masjidin Nabawi dan Masjidil Haram.
Baikkan Allah.  :')

Dek penangan study week  di Tanah Suci,
Final Exam saya rasa serba tak kena.
Rasa macam ada sesuatu dah melekat di sana.
Bila dengar Azan,
Tiba-tiba rasa ada satu perasaan indah menyelubungi hati,
Tup.Tup.Laju je air mata mengalir.
Allah. Rindu Sangat. :')

Kadang-kadang bila buat revision, hilang fokus.
Ingatkan diri. Muhasabah.
Cinta itu sepatutnya menguatkan bukan melemahkan.
Apatah lagi cinta pada Allah dan Rasulullah S.A.W.
Sepatutnya lebih hebat, lebih Super Power! :)

Rindu pada yang ini, membuatkan saya berazam untuk datang lagi 

Mereka tanya : Seronok ke pergi Mekah?
Jawab saya : Mestilah seronok. Seronok sangat. Alhamdulillah!

Seronok, dapat hadiah Tarbiyah dari Allah.
Walaupun kadang-kadang rasa tak kuat nak pergi masjid
Umi pesan : "kita datang sini bukan selalu."
Terus teringat azam saya sebelum sampai sana
Azam saya, saya mahu 'balas dendam'. Saya mahu buat ibadah sebaik mungkin
Saya mahu ziarah kali ini, lebih baik dari ziarah 2 tahun lalu.

Umi kata : "mungkin, ada doa daripada kita berenam Allah perkenankan, Allah bawa kita sampai ke sini lagi"

Saya teringat,
Dahulu, saya minta, Allah bawa saya ke sana lagi, supaya saya boleh 'balas dendam'.
'Balas dendam' mahu beribadah dengan lebih bersungguh-sungguh.
'Balas dendam' mahu beribadah dengan lebih 'matang'.
'Balas dendam mahu buat yang terbaik.

Lantas, Tewaskan rasa malas, Kuatkan semangat,
Berjalan separuh kilometer ke masjid dengan ada construction + suhu mencecah 45'c
Allah..
Memang menguji Iman.
Sampai masjid, bacaan Imam menyayat hati saya.
Muhasabah.
Imam nak cari Redha Allah
Hayati surah sampai nangis-nangis.
Macam mana saya boleh lemah sangat nak usaha cari Redha Allah  T_T

Akak saya 'persoalkan' : kenapa foreigner suka cakap dengan Afiqah Msy??
Masa nilah nak praktis kecek arab + speaking ^_^
 Dalam ramai-ramai kawan baru saya, yang ini paling saya rindu.
Main nyorok-nyorok botol air.

Adik saya kata , kucing arab bekeng. Takut dengan kucing arab.
Tapi, masih baik hati bagi minum air. :D
Tengok kucing bertambah rindu :')

Terima Kasih Cik Puan Afifah Msy, jadi traffic light di Taman Raudhah
cover line masa saya solat. :)
Umi Abah kata, lepas ni boleh sponsor Umi Abah pergi umrah.
InshaaAllah! :)
Bila terasa rindu : Allahumma solli wasallim 'ala Muhammad

Serious.
Banyak mahu dicoretkan.
Banyak mahu dikongsikan.
Kalau boleh, nak bawa ramai-ramai ziarah Rumah Allah yang Teramat Istimewa itu.
Biar merasai sendiri, nikmat Allah yang ini
Kalau mereka kata hanya orang-orang kaya-raya sahaja boleh sampai ke sana.
Percayalah. Itu tidak benar. 
Di saat ramai hartawan belum menjejakkan kaki ke sana
sudah ada saudara seIslam kita yang seumur hidupnya tak pernah tengok escalator
telah berjaya menjejakkan kaki ke sana. :)

Pasang niat. Usaha. Banyakkan berdoa.
Semoga Allah masih kurniakan kita nikmat Iman, nikmat Islam
dan Keizinan untuk menjadi Tetamu Allah.

'Jalan nak ke syurga tak ditaburi bunga, jalannya penuh onak duri'
Srikandi Islam Kena Kuat!
~ Jabal Rahmah ~

Mereka tanya saya apa yang saya doa,

Saat kaki melangkah ke Taman Raudhah,
Saat kepala mencecah permaidani hijau,
Saya minta pada Allah,

 Ya Allah, janganlah engkau buang perasaan cinta dan rindu dari hati ini.
:')

Wallahua'lam,
Aini Afiqah Msy
Financial Mathematics
Segala puji bagi Allah atas segala-galanya
Semoga Allah redha dengan tinta ini, :)

0 coretan:

Post a Comment

Digalakkan supaya anda meletakkan 'nickname' semasa anda menghantar cadangan @ nasihat membina kepada saya :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...