Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik..
JOM JADI BAIK! :)

What others think about You is None of your business and You should'nt allow it to influence your self-concept.
Put Your Trust in Allah! :)

Aktiviti Menarik Sepanjang Hari~

Jom Buat sama-sama! ^_^


1. Baca Al-Quran 'At Least' 1 MUKA 1 HARI.. :)

2. Mathurat Pagi+Petang=2. Permulaan bagi yang tak biasa, 1 Hari 1 Kali (Pagi@Petang).

3. Solat Ber'jemaah'. Sekurang-kurangnya 2 kali sehari. Muslimin sila-silalah ke surau@masjid terdekat.

4. Solat Hajat+Witir. 2 Kali seminggu. Dapat buat setiap hari memang MANTOP! :)

5. Puasa Sunat 3 kali sebulan + Isnin & Khamis setiap minggu.

6. Baca buku ilmiah. 1 sebulan. ( kalau 'bukumuka' boleh buka hari-hari, kenapa tidak buku ilmiah kan?) :D

7. Qiamulaill . 1 kali seminggu. Tak boleh buat 1 kali 7 hari, buat 1 kali 1 hari. :D

8. Solat Dhuha. 'at least' 2 kali seminggu.

9. Solat istikharah. 1 kali seminggu (Hidup penuh dengan pilihan. Bukan bila bab Jodoh je) :D

10.Jom selawat! Perasa 'terbaik' untuk masakan. No MSG ^_^


Amalan yang sedikit tetapi berterusan adalah lebih baik daripada amalan yang banyak dan terputus.
Tapi, jangan sampai tak buat langsung! ^_^
Pesan mereka, jangan ditulis diari hidup di laman sesawang.
Kata saya ini bukan 'diari online'.
Saya tiada seni dalam mengarang cerita.
Apa yang saya lihat, apa yang saya dengar,
apa yang saya hadapi dan apa yang saya pelajari,
itulah yang saya tulis.
Pesan saya,lihatlah apa yang ingin disampaikan, jangan lihat siapa yang menyampaikan
kerana saya bukan siapa-siapa untuk dilihat.
Semoga usaha yang sedikit ini, mampu membawa kita lebih mengenal Sang Pemilik Hati
Sesungguhnya yang baik itu datang dari Allah
yang buruk itu datang dari diri saya sendiri dengan izin Allah S.W.T
Semoga Ilmu mengikatnya
~Melakar Memori Silam Buat Pedoman Diri~

Thursday, 14 February 2013

Tiramisu

::.. بسم الله الرحمن الرحيم ::..

 اللهم صلى وسلم على محمد

#Pertama dan terawal, ini bukan post perkongsian resepi. Sekian =)
Enjoy your reading :)

Bila cuti sem ni, rutin harian lain sikit.
Pagi-pagi bangun bagi 'budak-budak berbulu' (baca : kucing) makan.
Antara kelebihan pelihara mereka, kita jarang ada peluang nak 'syahid' lepas Subuh.
Kalau lambat bagi breakfast, mereka mula menyanyi riang. 
Memang sedap~ (TarikNafas)
Selesai bagi makan, lepas tu fikir menu untuk hari itu .
Bila dah rasa jadi 'housesister', baru tahu perasaan seorang Umi.
Kalau tak banyak resepi dalam kepala, silap-silap boleh garu kepala depan peti ais.
Alhamdulillah, zaman sekarang resepi di hujung jari. Google je. 
Kalau boleh cara pagi (baca : siang) ikan pun nak tengok kat U-tube. (ok.hiperbola di situ)

Satu hari ni, ada tetamu datang rumah.
Saya panggil dia anak angkat Umi. (sasuke hati saya)
Dia doktormuslim-to-be. Inshaa Allah
Dari dia saya belajar cara nak diet. (eh.abaikan)
Pernah terdetik di hati,
'Hebat dia ni, tak payah study hard. Keputusan peperiksanaan flying colours memanjang.'
Sepanjang di asasi, istiqomah Director's List. Hebat pada pandangan saya .
Tapi, sangkaan saya 'dia hebat,tak perlu study hard' ternyata meleset.
Dalam menuntut ilmu ini tiada yang mudah.
Apatah lagi bergelar pelajar perubatan, anda akan berhadapan dengan nyawa pesakit.
Cerita along, dia selalu bangun awal pagi untuk belajar.
Kadang-kadang kalau rumahnya agak riuh, dia angkat meja kerusi cari rumah kosong.
Dia ada daya usaha sendiri untuk belajar dalam keadaan aman tanpa gangguan.
Ya, Usaha!

Hari tu macam biasa, buka peti ais.
Dan..*gosok-gosok mata*
Eh, ada kek? *gosok-gosok mata lagi*
Betullah kek dan ada seketul donut di sebelahnya.(pelik sangat ke ada kek?)
Di rumah kami, sangat-sangat jarang nak jumpa coklat dan aiskrim. Apatah lagi kek.
Bukan tak makan, tapi ada musim dia. (siap ada musim.heh)
Kalau rumah orang lain boleh habis sebekas aiskrim sehari,
rumah kami seminggu belum tentu habis. (latest cik nisa' habiskan) :D
Sebab tu kami jarang beli, sebab tak de yang nak makan.
Tapi kalau musim dia, inshaa Allah dalam seminggu setiap hari ada bekalan coklat dan aiskrim. ^^

*termenung depan peti ais*
Siapa pula bagi kek ni? Kek apa ni?  (erk.failed bab nama kek ni.)
Tiba-tiba along datang, "Makanlah kek dalam peti tu. Tetamu bawa."
Erk. Macam mana nak diet. Tuan Dr. bawa kek. :D
Kata along, tu kek Tiramisu.
Seingat saya, saya tak pernah makan kek tiramisu.
Tapi coklat tiramisu pernah dan harganya. Fuh (Tarik nafas lagi)
Bestnya coklat tiramisu ni, bila kita makan mula-mula kita akan rasa pahit.
Lepas tu kita akan rasa manis sebab yang manis kat bahagian dalam.
Bagi yang tak berapa sabar biasanya akan terus gigit. (sayalah tu)
Tapi, pelik pula dengan kek tiramisu ni.
Tak rasa apa-apa. Okay. Lupa. 
Saya seleselma, demam dan batuk.
Masya Allah. Allah ambil sekejap nikmat yang Allah pinjamkan.
Jadi tak berapa nak rasa.(manusia, bila dah hilang baru terasa.Istighfar)
Bila tak rasa, Alhamdulillah, tak 'jatuh hati' dengan kek ni.(kalau tak asyik nak makan) ^^
Bila demam ni, tiba-tiba asyik rasa nak makan kek.Aish.Perubahan hormon.Doktor, tolong.Erk


Bagi yang tak tau. Ni Tiramisu
(erk, rasanya ramai dah tau) 

TIRAMISU

Ibrah dari Tiramisu
Coklat tiramisu, letak kat lidah, kemam.
Pada mulanya kita akan rasa pahit.
Tapi, walau pahit macam mana pun, jangan kunyah, jangan buang.
Sebab yang manis tu akan datang kemudian.
Macam tu juga kehidupan.
Adakalanya kita menangis hiba, adakalanya kita tersenyum ceria.
Ada pahit, ada manis.
Adunan pahit dan manis itulah yang jadikan hidup kita lebih indah. :)

Kadang-kadang manusia, bila Allah datangkan 1 ujian, rasa macam hilang segala-galanya.
Lupa beribu-ribu nikmat yang pernah Allah bagi dan nikmat yang masih ada.
Itulah yang pernah saya rasakan dahulu. Istighfar.

Adakah patut manusia menyangka mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: “Kami beriman” sedangkan mereka masih belum diuji dengan sebarang ujian?
[Al-Ankabut : 2]

Dari tiramisu saya ambil ibrah,
Walau susah macam manapun ujian hidup yang Allah bagi
Walau pahit macam manapun hakikat yang perlu kita telan.
Sabar! Teruskan Usaha. Teruskan Berdoa.
Setiap kali ditimpa ujian hidup, persoalan bermain di minda ,
'macam manalah ujian ini akan berakhir.'
Saya yakin, Allah akan bantu saya seperti mana Allah bantu saya harungi ujian-ujian sebelum ini.
Tapi, tidak terbayang di fikiran saya jalan keluar yang bagaimana Allah sediakan untuk saya.

“Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah, maka Allah akan menunjukkan kepadanya jalan keluar dari kesusahan, dan diberikanNya rezeki dari jalan yang tidak disangka-sangka, dan barangsiapa yang bertawakal kepada Allah, nescaya Allah mencukupkan keperluannya.”
(Surah At-Talaq ayat 2-3)

Saya belajar serahkan urusan pada Allah. Teruskan mengharap. Saya ada Allah.
Bila Allah mudahkan urusan, bila Allah sediakan jalan keluar,
bila Allah datangkan kemanisan di hujungnya.
Allah.Allah.Allah.
Ya Allah, terasa berbaloinya kesabaran itu.
Saat itu, air mata mengalir.
Saya mahu jadi hamba yang bersyukur.
Sujud syukur menemani di akhir solat.
Ya Allah,
baiknya Allah pada hambaMu ini.
baiknya Allah pada hambaMu ini.
baiknya Allah pada hambaMu ini.

Walaupun kadang-kadang, ada keluhan di hati.
Allah masih hulurkan pertolongan.
Malunya dengan Allah.
Masih lagi tak bersyukur?



Just follow the path that Allah has decided for us. Enjoy our life.
Inshaa Allah everything will be okay!
Keep Learning.Keep Smiling ^^

Jom jadi hamba yang bersyukur!
Bersyukur bukan sekadar di bibir, 
Aku bersyukur,aku bersyukur, aku bersyukur
tapi masih setia melakukan maksiat
masih mahu lambat-lambatkan solat.
Istighfar.Jelas.Post ini peringatan buat yang menulis.
Dan anda yang membaca, jika mahu mengambil ibrah
Silakan. :)
Jom, perbaiki diri dan serulah yang lain.

Sebarkan Cinta Allah :)
اللهم صلى وسلم على محمد

#Jumaat~Jom Surah Al Kahfi. Teladani ibrah dari al-Kahfi :)
Cik Puan Afifah Msy, maaf Tiramisu saya dah habiskan :D

Wallahua'lam
Afiqah Msy
Segala puji bagi Allah atas segala-galanya
Moga Allah Redha :)

Friday, 1 February 2013

For Better Days~

::.. بسم الله الرحمن الرحيم ::..

 اللهم صلى وسلم على محمد



Today is Friday.
Let's recite Al-Kahfi :)
اللهم صلى وسلم على محمد


Wallahua'lam
Cik Afiqah Msy
Segala puji bagi Allah atas segala-galanya
Moga Allah Redha :)

Related Link : Ghaddul Basar

IntaNBerliaN Mega Giveaway 2013

::.. بسم الله الرحمن الرحيم ::..

 اللهم صلى وسلم على محمد


KLIK BANNER SEBELUM 28 FEB 2013

mereka sponsor ...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...