Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik..
JOM JADI BAIK! :)

What others think about You is None of your business and You should'nt allow it to influence your self-concept.
Put Your Trust in Allah! :)

Aktiviti Menarik Sepanjang Hari~

Jom Buat sama-sama! ^_^


1. Baca Al-Quran 'At Least' 1 MUKA 1 HARI.. :)

2. Mathurat Pagi+Petang=2. Permulaan bagi yang tak biasa, 1 Hari 1 Kali (Pagi@Petang).

3. Solat Ber'jemaah'. Sekurang-kurangnya 2 kali sehari. Muslimin sila-silalah ke surau@masjid terdekat.

4. Solat Hajat+Witir. 2 Kali seminggu. Dapat buat setiap hari memang MANTOP! :)

5. Puasa Sunat 3 kali sebulan + Isnin & Khamis setiap minggu.

6. Baca buku ilmiah. 1 sebulan. ( kalau 'bukumuka' boleh buka hari-hari, kenapa tidak buku ilmiah kan?) :D

7. Qiamulaill . 1 kali seminggu. Tak boleh buat 1 kali 7 hari, buat 1 kali 1 hari. :D

8. Solat Dhuha. 'at least' 2 kali seminggu.

9. Solat istikharah. 1 kali seminggu (Hidup penuh dengan pilihan. Bukan bila bab Jodoh je) :D

10.Jom selawat! Perasa 'terbaik' untuk masakan. No MSG ^_^


Amalan yang sedikit tetapi berterusan adalah lebih baik daripada amalan yang banyak dan terputus.
Tapi, jangan sampai tak buat langsung! ^_^
Pesan mereka, jangan ditulis diari hidup di laman sesawang.
Kata saya ini bukan 'diari online'.
Saya tiada seni dalam mengarang cerita.
Apa yang saya lihat, apa yang saya dengar,
apa yang saya hadapi dan apa yang saya pelajari,
itulah yang saya tulis.
Pesan saya,lihatlah apa yang ingin disampaikan, jangan lihat siapa yang menyampaikan
kerana saya bukan siapa-siapa untuk dilihat.
Semoga usaha yang sedikit ini, mampu membawa kita lebih mengenal Sang Pemilik Hati
Sesungguhnya yang baik itu datang dari Allah
yang buruk itu datang dari diri saya sendiri dengan izin Allah S.W.T
Semoga Ilmu mengikatnya
~Melakar Memori Silam Buat Pedoman Diri~

Saturday, 9 March 2013

Masih ada sinar

::.. بسم الله الرحمن الرحيم ::..

 اللهم صلى وسلم على محمد

        Pagi tu keluar jogging di Kompleks Sukan, Pavillion. Saya bukanlah tergolong dalam individu yang istiqomah ke Pavillion. Cuma kalau tiada program pada hujung minggu, selagi upaya saya akan usaha untuk keluar jogging bersama kawan-kawan. Jogging di pagi hari bukan sekadar untuk melancarkan pengaliran darah, tapi juga menjadi alasan untuk saya supaya tidak tidur lepas subuh.

     Langkah kaki diatur kemas. Baru selesai pusingan pertama. Nafas ditarik dalam-dalam kemudian dihembus perlahan-lahan. Hati bertahmid memuji kebesaran Allah. Belajar melatih hati untuk ingat Allah di setiap detik waktu. Kemudian, pandangan mata dialihkan ke langit. Mencari-cari Sang Matahari. 


    
Alhamdulillah, masih ada sinar.

Tersenyum. :)

'Tak sangka, masih berada di sini', bisik saya dalam hati. 

Alhamdulillah, Allah masih beri oxygen untuk terus bernafas.
Alhamdulillah, Allah masih beri kekuatan untuk terus melangkah
Alhamdulillah, Allah masih beri peluang untuk terus menuntut ilmu di Bumi Iqra'

______________________________________________

    Minggu lepas, Alhamdulillah saya dapat hadiri sebuah majlis ilmu di Usim dan tetamu jemputannya ialah Dr. Mohd Asri aka Dr. Maza. Secara jujurnya, agak teruja. Tak sangka dapat jumpa Dr. Asri walaupun hanya dari jarak jauh. Tak kisahlah, yang penting dapat kutip mutiara-mutiara ilmu.

First time saya tengok ramai macam ni :)

Tu dia, sampai atas pentas :)

Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan mengatakan: Kami telah beriman, sedang mereka tidak diuji? (Al-Ankabut:2).

     Teringat satu masa dahulu di saat ujian Allah datang menguji. Setiap hari, pasti akan ada butiran air mata yang jatuh. Bahkan, saban hari esakan bertambah kuat. Pada waktu itu, saya rasa saya sudah hilang segala-segalanya. Terlupa seketika beribu-ribu nikmat yang masih ada.

      Pernah sekali, tertangkap oleh Abang Long. Cepat-cepat diseka air mata yang masih mengalir di pipi. Abang Long datang memujuk. Solusi-solusi dibentangkan.Pujukan Abang Long, sudah tentu tidak sama dengan Kakak yang lebih banyak melontarkan kata-kata semangat berbanding solusi. Masing-masing berusaha mengembalikan semangat. Umi dan Abah turut memberikan beberapa solusi dan kata-kata semangat. Adik yang kecil hanya melihat tanpa sebarang respons, masih belum dapat mengerti sepenuhnya. Mungkin.

 

     Baiknya Allah. Alhamdulillah, Allah tunjukkan jalan keluar. Allah temukan saya dengan video Dr. Mohd Asri.  Setiap kali video dimainkan, air mata laju mengalir.  Terasa lemahnya diri ini. Terasa betapa tidak bersyukurnya diri ini. Istighfar. Terima kasih Ya Allah. Alhamdulillah.

Bila kita menangis, itu tandanya kita sedar yang kita lemah.
Bila kita sedar kita lemah, kita akan sedar yang kita ini hanya seorang HAMBA.
Hakikat seorang hamba, mengharapkan pertolongan daripada yang lebih berkuasa.
Sebab itu Allah datangkan masalah dan kesusahan sebagai ujian.
Ujian, bukan sekadar menguatkan dalaman kita
Tetapi, ujian juga mengajar kita erti.
Aku hanyalah seorang Hamba & Allah Tuhan Yang Maha Kuasa.

Kembalikan Senyumanmu

     Alhamdulillah, keputusan sem 1 pun dah keluar.Honestly to say, I'm not strong enough to check my result. Khuatir. Luka lama berdarah kembali. Sebelum tengok result, tak putus-putus panjatkan doa. Semoga saya terima pemberian Allah dengan hati terbuka. Saya tak minta Allah bagi result yang saya nak sebab apa yang saya nak belum tentu baik untuk saya.Belum tentu. Saya cuma minta yang terbaik dari Allah. Dan yang terbaik itu tidak semestinya yang paling tinggi. 

Biarlah tak flying colours pada pandangan manusia.
Asalkan flying colours pada pandangan Allah.

Ya Allah, seandainya kejayaan itu mampu mendekatkan kami denganMu
Kurniakanlah Kami kejayaan itu.
Seandainya kegagalan yang kami miliki.
Gantikanlah kegagalan itu dengan kejayaan yang lebih baik.

Alhamdulillah. Masa tengok result hati tenang.
Walaupun belum capai target, result meningkat berbanding di tamhidi.


Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah^^
  Setakat ni boleh tunjuk yang koko je =)

     Pesan umi kalau kita tahu kita lemah dalam sesuatu, kita kena usaha lebih. Lain orang, lain kelebihan yang Allah bagi. Yang penting usaha dulu! :) Ingin sekali membuatkan umi dan abah tersenyum bahagia. Bukan sekadar di dunia, tapi jua di akhirat kelak. Inshaa Allah.

I'm erasing all the Unwanted Drama out of my life
because at the end of the day
all I'm trying to be is Happy :)
______________________________________________

       Baru-baru ini terima kunjungan seorang kawan, Cik Za. Kami satu kelas dari Tingkatan 3 sehingga ke Tingkatan 5. Banyak cerita yang dikongsikan. Bila dah duduk dengan schoolmate, antara perkara yang akan 'diungkit' mestilah kenangan ketika bergelar pelajar sekolah. Rindu saat study group bersama. Sekarang, masing-masing dah bertebaran jauh. Menggalas tanggungjawab sebagai penuntut ilmu. Dia yang masih berjuang di foundation, sesekali meluahkan kekesalan di hati kerana memilih course yang itu.

'Ok tak course yang Afiqah ambil? Best tak?', tanya Cik Za.

'Ok. Alhamdulillah best sangat. Nampak tak wajah bahagia ni?', balas saya dengan semangatnya sambil tersenyum ceria. Moga Allah berikanmu kekuatan sepertimana Allah memberikan Aku kekuatan. :)

'Ya Allah, aku serahkan urusan hidupku kepadaMu'

Biarlah kita tak dapat apa yang kita kasih
Biarlah kita tak dapat apa yang kita sayang
Asalkan kasih dan sayang Allah bersama kita.

#Ramai teman-teman seangkatan Dean's List. Alangkah indahnya Dean's List seiring Deen's List. Sem 2 subjek semakin mencabar.Doakan saya terus cemerlang tanpa mengabaikan masalah ummah
#Saya mendapat khabar gembira tentang sahabat saya yang jauh di nun sana. Terima kasih menjadi sumber inspirasi. Alhamdulillah. Tahniah. Nak tunggu awak bagitahu sendiri. Memang taklah kan. Dah masak perangai. :D

Yakin pada Allah bukan mengharap terkabulnya segala doa.
Tapi, yakin pada Allah ialah meletakkan keredhaan pada setiap ketentuaNnya
~Terima Kasih atas Peringatan yang ini~

Alhamdulillah, masih ada sinar. =)
Keep Learning.Keep Smiling.
Moga Allah Redha tulisan yang ini
^_^
اللهم صلى وسلم على محمد

Wallahua'lam
Aini Afiqah Msy
Islamic Financial Mathematics
Faculty of Quranic Scientist
Segala puji bagi Allah atas segala-galanya 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...