Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik..
JOM JADI BAIK! :)

What others think about You is None of your business and You should'nt allow it to influence your self-concept.
Put Your Trust in Allah! :)

Aktiviti Menarik Sepanjang Hari~

Jom Buat sama-sama! ^_^


1. Baca Al-Quran 'At Least' 1 MUKA 1 HARI.. :)

2. Mathurat Pagi+Petang=2. Permulaan bagi yang tak biasa, 1 Hari 1 Kali (Pagi@Petang).

3. Solat Ber'jemaah'. Sekurang-kurangnya 2 kali sehari. Muslimin sila-silalah ke surau@masjid terdekat.

4. Solat Hajat+Witir. 2 Kali seminggu. Dapat buat setiap hari memang MANTOP! :)

5. Puasa Sunat 3 kali sebulan + Isnin & Khamis setiap minggu.

6. Baca buku ilmiah. 1 sebulan. ( kalau 'bukumuka' boleh buka hari-hari, kenapa tidak buku ilmiah kan?) :D

7. Qiamulaill . 1 kali seminggu. Tak boleh buat 1 kali 7 hari, buat 1 kali 1 hari. :D

8. Solat Dhuha. 'at least' 2 kali seminggu.

9. Solat istikharah. 1 kali seminggu (Hidup penuh dengan pilihan. Bukan bila bab Jodoh je) :D

10.Jom selawat! Perasa 'terbaik' untuk masakan. No MSG ^_^


Amalan yang sedikit tetapi berterusan adalah lebih baik daripada amalan yang banyak dan terputus.
Tapi, jangan sampai tak buat langsung! ^_^
Pesan mereka, jangan ditulis diari hidup di laman sesawang.
Kata saya ini bukan 'diari online'.
Saya tiada seni dalam mengarang cerita.
Apa yang saya lihat, apa yang saya dengar,
apa yang saya hadapi dan apa yang saya pelajari,
itulah yang saya tulis.
Pesan saya,lihatlah apa yang ingin disampaikan, jangan lihat siapa yang menyampaikan
kerana saya bukan siapa-siapa untuk dilihat.
Semoga usaha yang sedikit ini, mampu membawa kita lebih mengenal Sang Pemilik Hati
Sesungguhnya yang baik itu datang dari Allah
yang buruk itu datang dari diri saya sendiri dengan izin Allah S.W.T
Semoga Ilmu mengikatnya
~Melakar Memori Silam Buat Pedoman Diri~

Wednesday, 9 April 2014

Muhammad yang menghiburkan :)

::.. بسم الله الرحمن الرحيم .::

#Tiba-tiba rasa nak kongsi kisah saya bersama Muhammad. 

     Siapa Muhammad? Muhammad, dia sepupu saya yang masih kecil comel bersekolah rendah tapi sangat petah berkata-kata. Bila bertubi-tubi tembakan soalan dia keluarkan,cepu cemas juga lah dibuatnya. Sekali soalan dia keluar,

'Kenapa ya orang sebut berjuta-juta tahun dahulu sedangkan kita baru tahun 2012?'.. 

     Fikir banyak kali juga lah kan nak jawab. Pernah tu dia beri tazkirah kepada Si Kakak.

'Kakak, kakak jangan asyik main komputer je. Nanti kakak lupa belajar!' (-_-')
     
     Dengan kita-kita terasa. Paling mencuit hati bila Ummi dia cerita, masa ramadhan lepas Muhammad puasa. Balik sekolah Muhammad terus makan makanan kat atas meja. Si Ummi yang nampak, biarkan je. Mungkin penat sangat kot. Tak lama lepas tu Muhammad menangis. Si Ummi tanya,

'Kenapa Muhammad menangis?"

'Muhammad lupa. Muhammad puasa.', jawab Muhammad

     Si Ummi membalas,

'Muhammad lupa je, bukan Muhammad sengaja pun. Takpe2. Minum air ni dulu.'

Boleh pula macam tu..  :'D

Dan raya lepas, Muhammad datang rumah. Dia nampak kelibat saya dan dia tegur,

'Eh, pakai tudung...', tutur Muhammad sambil membiarkan ayatnya tergantung semasa saya melintasinya di ruang tamu.

'Kenapa?', balas saya dengan riak muka yang penuh dengan tanda tanya.

'Tak, sepatutnya Kakak Iqah kena pakai tudung besar sikit.',balas Muhammad.

'Kena labuh sikit?', tanya saya lagi walaupun saya tahu mesej yang ingin disampaikannya.

'Aah, kena labuh sikit macam kakak punya.',balas Muhammad sambil memandang ke arah kakaknya.

     Saya pandang kakak Muhammad. Saya pandang diri saya. Rasanya tutup dah ni. Cuma kakak Muhammad kecil, jadi tudung dia labuh sikit. Saya pun kembali ke bilik menukar tudung labuh.

'Macam ni?', tanya saya.

“...hendaklah mereka melabuhkan tudung (selendang) mereka ke leher dan dada mereka...” 
(Surah An-Nur: Ayat 31).





Muhammad mengangguk sambil tersenyum.  :)

Alahai Muhammad...

Kakak Iqah...

nak pergi dapur je pun. Tapi takpe. Terima je.

     Sampai dapur, lepas siap-siap hidang makanan atas meja. Muhammad datang. Muhammad suka Air Teh Tarik. Kebiasaanya Ummi buatkan. Air Teh Ummi memang best. Anak buah semua suka. Tapi, hari tu saya yang buatkan. Ummi cakap kat Muhammad,

'Muhammad, air ni bukan Mak Ngah buat. Tapi, Kakak Iqah yang buat.'

     Masa tengok Muhammad nak ambil air, Ya Allah tawakkal je lah. Tanpa diduga, Muhammad balas dengan yakinnya,

'Dua-dua Muhammad suka. Mak Ngah buat sedap, Kakak Iqah pun buat sedap!'

      Ya, Allah. Solehnya Muhammad. Pandai betul ambil hati. :')

Subhanallah.
Beruntungnya Kakak Iqah ada 'pengawal aurat' macam Muhammad.
Bahagianya Kakak Iqah ada Muhammad yang pandai meraikan.

Belajar molek-molek deh.
Kakak Iqah sentiasa mendoakan kesejahteraan Muhammad.
Semoga membesar menjadi Muhammad Mujahid Islam,
penyambung perjuangan kekasih hati kita,
Muhammad Al-Amin S.A.W!  ^_^

#Tamat dah kisah Muhammad yang menghiburkan.

Wallahua'lam
Aini Afiqah Msy
Segala puji bagi Allah atas segala-galanya
Moga Allah Redha :)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...